torsdag 8 september 2016

Wenngarn klocktorn och Slott


Jag hamnade här igår kväll då  min käre far behövde
muskelstyrka igen.Vi skulle hämta vårat PA..
Lyckan var total..
Magnus Gabriel De La Gardies sista högsäte,
Wenngarn slott.. alltså..
Det här är klocktornet som står på en bergsknall..



Äldsta historiska uppgifterna är från 1283 då det omnämns i ett
gåvobrev (såklart) gera de winagarum Herr Gere på Venngarn.
Sen  blir det intressant då jag är insnöad i heraldik och gamla adelsätter.
En av ägarna har alltså varit  Folke Jonsson av Fånöätten..
Som sedan gifte in sig i Finsta ätten där vi har Birger Persson..bla..
Under medeltiden omtalas egendomen under namnet 
Vinagarna och ska enligt traditionen 
varit bebodd av våran forna drottning Disa.. osv..


Nu var det visserligen ganska mörkt då klockan var efter 00 så jag cirkulerade
mest runt detta klocktorn..Ska ta en solig dag här såsmåningom.
Före 1270 alltså tillhörde slottet och gården en herr Gere,gift med biskop
Irsael Erlandsson Ängels dotter Ragnhild, som blev omgift med riddaren
Ivar Karlsson den mäktiga ätten Blå
1387 köptes det av biskopen Petrus Filipsson i början av 1400 talet  var det 
tunnvälvda "prästkammaren" där huskaplanen senare bodde där ingår
 även ett källarvalv.Det bör ha varit en befäst borg då Johan den 3dje och hans
folk belägrat den..(hallå.?)

Vad finns det runt omkring då kan man undra?





För du kan väl inte bara tro att 
Magnus Gabriel De La Gardie byggt detta?


Vad fan det här har jag aldrig hört talas om eller läst något om..
Julita vet jag..Men inte det här..



Vad fan..


Ni som gillar magi och mystik...
Prova att bara rita av putsen på denna sida av klocktornet..
hoho..