söndag 11 september 2016

Lundskullen Västergötland


Av alla ställen jag varit på så slog det här priset..
Jag missade jättegrytan och blundade när vi åkte förbi
Kinnekulle skylten (jag grät inombords men nu vet jag vart det ligger)
Hur som helst..Det här stället..


Det var min käre mor som såg det längst med vägen 
varpå jag fick ta en sväng runt här.
Satan.Hur fan tänker dagens historiker och arkeologer ?


På Andra sidan kullen är det fullt med gropar = plundrat och utgrävt,


Så här alltså..



Utsikt från andra sidan den "utschaktade" gropen..


Gropar överallt här.
Sen detta förklarande att bönderna tagit grus här.
Med andra ord har dom plundrat sina egna förfäder?
Skulle du göra det?


En stor grop längre upp,rakt framöver längst ut på bilden
ligger en enorm sk hällkista.Första gången jag sett en..


Den låg i utkanten av gravfältet alltså..


dryga 5 meter,Tror du verkligen man bygger snna här utan att lämna ett spår?
Har du aldrig hört talas om tex..stenplattor?



Sen en enorm brant varpå ytterligare några bautastenar låg i backen..


Man har alltså kånkat upp dessa enorma stenar 
"oornamenterade" ?


Det här är det "galnaste" jag sett.


Från Hällkistans sida ligger baken med ännu mera gropar,
och på höjden framför kommer alla "resta stenar"..


Vad fan..Hallå?
Finns det någon sk historiker där ute som kan förklara detta ?




Titta noga nu..