fredag 30 september 2016

Snåttsta ,Markim ,Vallentuna


Snåttsta alltså..
Här har landskapet stått stilla mellan gårdarna sedan
vikingatiden ..Det brukar komma turistbussar som åker här då
Snåttsta gård har 3 stenar från vikingadamen Ingrid..och en berghäll på 
gården.Varav en är försvunnen. 
.Dybeck rapporterade att den fanns i en sänka mellan
Bergby och snåttsa men det har ingen brytt sig om att leta efter..


Det finns faktiskt en hel del stensättningar och gamla boplatser här
enligt fornfyndappen,men idag har jag varit och mätt avstånden
mellan alla stenar här..Oerhört rogivande då jag nu har hittat ett påkommande
tema som jag kallar 2 och 2 systemet..




Här har alltså folk bott i 1000 tals år och det enda som finns här
är 4 runstenar?
Seriöst ..
"The truth will set you free...but first it will piss you off"
Jo jag är lite sådär lagom småsur..kan man lugnt säga..


Ett annat kommande fenomen jag hittat på diverse bergshällar
är bla en "uthuggen trekant"..
Den här bergsknallen hadde däremot en hel del annat att bjuda på..
Dagens ord: järnoxid..


Det jag även nu tar med i mina skarpa observationer är dom sk 
"pyramidstenarna".. Det är stenar som helt enkelt har 3 plana ytor 
som en pyramid,triangel om du hellre vill kallade det då.
Dom brukar ha stora avstånd emellan sig.
Denna kunskap har jag inte bett om ,jag var ute efter andra saker
men då detta system är på dom flesta sk "gamla gravfälten" så..well


Här var det bara 2 sk "skålgropar"..


Mitt lilla system då..
-Jo det som jag hittat efter att ha sprungit med lasermätare,måttstock
bla är att stenarna ligger 2 och 2 oftast med 1 meters mellanrum,
sedan ligger andra stenar på avstånd med 7,9 och 14 meters
mellanrum...
Liten observation efter 2 års" gravfältsinspekterande"..


Här har jag gått många år i skogarna.
Men då jag varit som er alla andra och tänkt
-Nä men så kan det väl inte vara..
Så tänker jag inte alls numera utan utgår ifrån att
denna spikraka bergsknall har något på sig.
Vilket verkar vara han som rider igen,
och något stort huvud,har inte kommit längre..
Åt höger av denna bergsknall går en annan knall varpå en stor sten
ligger emellan, sedan är det ganska "barrig" skog mellan dessa dalgångar..

Ett perfekt boplatsområde med andra ord..För några 1000 år sedan..


Sen gillar jag ordning och struktur..
Vilket jag finner bland dessa stenar..
Men jag har gått över gränsen för länge sedan..
"Om vad man får och inte får tycka och tänka.."


I gränsen mellan dessa två stora ställen ligger ett gammalt dike,
förra året vart jag jagad av 2 ungtjurar  då jag stod här och
tittade på stenarna..Nu har dom bytt hage som tur var.


Vet du hur många djurraser som genom årtusenderna har 
försvunnit? Med tanke på alla sk 
människoraser då Homo Sapiens är
den dominerande rasen idag..
Och med tanke på alla dessa människoraser,
tror du inte dom hade andra värderingar än "Amen" ?
Men här uppe i Norden har varken dinosaurier eller
"tomtar och troll "funnits..
Här har man bara ristat och kristat kors på några få sk runstenar..

Vet du hur många gårdar ,byar, som försvann efter den stora döden?
Med tanke på att nästan hela Sveriges befolkning rök med..


Så.."free your fucking mind" och om det är totalt omöjligt
så gör som jag.
1.Åk ut till något ställe (ta hjälp av fornfyndsappen)
2. Titta och fundera,ta med ritblock
3. Att mäta avstånden mellan stenarna  är oerhört
förnöjsamt om du vill lära dig något
4.Tänk inte logiskt,tänk tvärtom.
5.Fota stenarna
6.Kör in dina bilder i något ritprogram och rita sedan av dom
7.Ta det för vad det är,skriv ner vad du tänker och ser
på plats..
(det är väldigt nyttigt att ha dom anteckningarna för 
senare bruk)
8.Försök inte att leta rundjur eller runor det kommer du inte att få
se eller hitta.
9.Har du några frågor så maila mig gärna
majsan316@gmail.com



Det här är vårat arv.
Det tillhör inte kristendomen..
Den är inte bortglömd,ni har bara skitigt i den..
Men inte jag..


Jag vette fan men jag försöker iallafall..
Det blir ju samma resultat likt förbannat..
Är inte det "märkligt"?


Då våra forna förfäder kunde konsten i att räkna vilket dagens
historiker och forskare däremot inte kan så..
Bär jag även den fanan..