torsdag 22 september 2016

Lunda ...andra sidan..


Innan man kommer till det stora sk gravfältet Lunda och dess "märkliga"
stensträngar, ligger en backe..Det går en skogsväg in  som jag 
har inspekterat idag.

På denna bild ligger Lunda gravfält med mina bautastenar rakt över alltså..


Här var det gamla diken..
Vilket jobb att gräva dessa..Med tanke på att det inte finns en sjö
i närheten kan man ju undra när dom här grävdes..


Då RAÄ har gjort sådana väldetaljerade rapporter..
Så behöver man ju inte åka och titta eller hur?
Det finns ju dokumenterat...


Men jag tänker i andra banor,
jag utesluter inget det här är mitt i skogen..en stor
sk "stensättning"..Skogen här på ena sidan är så tätt
att det knappt gick att ta sig in.
På andra sidan går kullen...


Här alltså...Det andra gröna hjärtat rakt över är Lunda gravfält..


Den här skogen var snårig, och buskig ..
Men oerhört intressant..


Så här ser skogen ut runt detta sk gravfält..Hallå?


Ett gravfält mitt i denna snåriga skog..?!?!
Den här utspridda stenmassan hade endå ett slags arrangemang då 3 röda stenar
markerade utsidan..förmodar jag..


Alla våra runstenar som ni kallar dom idag,
är inte våra dom har kristendomen även tagit ifrån oss.
Därav kommer ni aldrig att få veta, eller förstå..
För om detta nu är ett gravfält, vilket RAÄ konstaterat..
Då utgår jag ifrån att denna röda sten är en gravsten..
Och borde inte den då innefatta något slags "tecken"..?
VA?!?


Jag är så trött på detta nu.
Men jag är den enda i hela Sverige som kan,
och jag är inte intresserad av era felknackade runor..
Det är eran kristna historia.
Jag vill se vilka som var här före.Dom som ni slaktade..
Utan nåder..
Jag förmodar att det varit "fri plundring" i hela landet??


"Dold dekor.."
Det här är en formad sten,
man har spacklat på nån välblandad smet som
forskarna idag inte ens tänkt tanken på att våra forna förfäder kunnde.
Dom tror som ni att våra forna förfäder satt med
"huggmejsel" och knackade några kors lite här och var..
Passande jämte med kyrkorna..HALLÅ?
Hela Uppland är ett enda stort gravfält..
Så jag UTGÅR ifrån att varenda sten som ligger i en hög,stensättning,
treudd,odlingsröde, osv..Är en gravsten..


Satt här och lipade en stund idag..Det blir så..


Sen gick jag åt andra hållet,
varpå det skulle finnas ytterligare ett gravfält här nånstans samt
lite stensättningar iform av kullar...


Lunda alltså,Upplands största forna stad innan man 
bestämde sig för att Sigtuna skulle vara det..
Hur länge sedan var det då tror du?




Här har vi en "uthuggen" bergsknall,sen ligger det en rektangulär stensättning
i skogsdungen på andra sidan men jag orkade inte gå dit faktiskt..




Jag ska tänka åt er så det blit lättare för er att förstå..
Tänk er ungefär som när man gjuter,när det fått stelna ett  tag så blir
det enklare att forma och "rista" innan det torkar.
Sedan kan man tex ta en pinne med..björkaska tex,,,och 
"färga in " motivet..


Vad fan är det här för naturlig sten??
Jag tänker mig något så logiskt som ,
hmmm vad för förutsättningar hade man för några 1000 år sedan
i att bygga och blanda betongblandningar?
Gråsten,grålera? 


Vad  är det här för medeltida husgrund?


Vadå för odlingsröse?
Tror du bönderna la sådana hära geometriska former när dom
plöjde stenar i åkern??
För att dumpa dom mitt inne i skogen??


Stenarna i  mitten är mörkare..
"annan färg"


Här har vi en vad jag kallar
"lager sten"...
Rita i konturerna på denna så ska du få se något ballt.
(Det är han som sitter på hästen igen..)


Och där har vi han igen..
Man ska visa respekt för dom äldre har jag lärt mig..
Och mina forna förfäder ristade och kristade inte ett skit.
Dom var bättre än så..