lördag 24 september 2016

Mitt emot Hammarbackskolan Vallentuna


Alltså, nu får det fan vara nog..
När man åker till Hammarbackskolan
 (min svåger är lärare där),så ligger denna stendunge,
idag glömde jag bort vad jag skulle göra i Vallentuna
(hämta min medicin..kom jag på nu..suck) och åkte hit..


Här var det stora stenar i raka led, ända upp till det enorma stenröse..
VA FAAAAAAAAAAAAAAAN?!?!..
Jo jag svär mycket..Det blir så..



Det här är inget odlingsröse, jag har sett en del sådana nu..
Så jag vet..

Det här är alltså stora stenar vi snackar om..
I raka leder till detta enorma stenröse..Sen ligger det enormt stora stenar
här och var runt omkring..Men inte huller om buller utan om ni nu gör som jag
och mäter avstånd osv..så ska vi prata sedan..






Och jag ser inte saker, jag ritar av varenda rispa i stenarna..
Därav kommer skiten fram..
Men den här stenen har 3 olika lager av "Ornament"..
Det är inga jävla runslingor,det här är äldre grejer..


Den här stenen har inte blixten slagit ner i..
Den har heller inte "Huggits" itu då det inte finns några sådana
märken..Den har däremot ..tja gjutits varpå den sedan har spruckit efter många
årtusendens lopp i väder och vind..


Om man nu gör som jag,och ritar av denna sten,
vad tror du jag får fram för tecken då?
Inte fan är det runor..
-ja men det är ju "natuuuuuurrrlligggggaa formaturer," säger du..
-Precis,säger jag..
Det man inte ser,kan man idag se,om man bara vet hur..
Vilket jag gör..


Att jag använder olika filter och ljusättningar är för att kunna
se hur dom dom gjort det.
Och då min enkla lilla teknik knäcker era runteckningar fårn 1600 talet
hårt,då jag visar er här en gång för alla hur vi ska få fram detta..
Det är ingen mystik eller magi.
Det står ju för fan skrivet i stenen..Inte sant..
Men vad,och hur..Det är det jag ska ta reda på..


Och eftersom vi "Homo sapiens" inte har en aning om 
en hel del,det mesta då allt enligt reglerna tillhör
kristendomen,utom detta ,så kan det väl lika bra ha gjorts av tomtar
eller troll ,men nån har lagt stenarna här..


Sen lär man sig även att se hur naturen runt områderna beter sig,
tex rötterna på träden ligger uppe på jorden = stenar under 
,vridna träd,sjuka träd osv..
(Typ som Gustav Vasa även gjorde..)


coolt..


Det är faktiskt inte så svårt att föreställa sig denna plats för några tusen år sedan.
Ta bort allt vi har idag och tänk lite själv.
Man hade en enorm kunskap om naturen,dess växter,örter sådant som idag
kallas "humbug",man umgicks på ett helt annat sätt,man tillverkade
fantastiska föremål som ni idag gräver upp ,
man hade nog ett lugnare liv, ett med naturen innan ni kom in och förstörde allt.
Sen så var det även mörkare här i Norden under vinterhalvåret,vad tror du man 
sysslade med då??