lördag 3 september 2016

Kung Nordians hög, Norrsunda socknen Märsta Uppland


Då tar vi det  igen..
Jag har varit här nästan hela dagen  och inspekterat 
varenda sten,grop  runt omkring.

Vad skriver Aschaneus då om detta ställe...
Han skriver (jag skriver på vanlig svenska nu )
Denna socknen sägs hava sitt namn aff Nordiano eller konung Nore S
den 44 konungs Vilmer son Anno Christo 82

Hans gård och konungasäte skall hava varit Norra Husby som nu kallas 
Långås Husby öster om Norrsunda kyrka.
Ty alla de byar som nu kallas husby hava fordom varit 
konunga husbyar eller gårdar och säter.

Det är en allmän gamal sägnen att konung Nore eller Nordian (latininsering)
skall visst vara begraven uti detta märkliga massoleum,den stora högen,där den
uppresta stenen står överst uppå och kallas högen Nore än idag (alltså runt 1630)
Att han ihop burin ? är med makt och möda,utvisa av vilken högen är gjord.
Och än sägs att i samma hög är en kon.Crono spira och skatt insatt.
Men varest hans gravsten upprest är, eller hans runor ristade,eller uti berg
huggit (som fordom Svea och Göta berömliga bruk idelt och allmänt vhaver)
ännu icke funnits utan kan väl uppletas.

Texten är hämtad ur riksantikviarie Martinus Aschaneus beskrivning av stället
Min tur..


Då börjar jag med att gå runt ,trots plundrade högar 
runtomkring kan man  iallafall få ett hum sisådär någotlunda 
om stället. På den här sidan ska det både finnas skeppsättningar 
och treuddar  men jag fick inte ihop en enda efter att irrat omkring
 i skogsdungen här.
Däremot så sluttar backen neråt och bilvägen går nedaför en bit,
där fans stora "shacktutgrävningar" längst med..
Till höger om denna bild ligger hästgårdarna


Det går stora såna här gropar längst med ena sidan,dom fortsätter in i skogen..


Längst ner i backen skulle det enligt fornfyndsappen 
finnas några stensättningar. Men på bilden vid åkerfältet så ligger det
 massa slånbärsbuskar och stenras.
Stenrasen har intressanta stenar ,
allt är inte guld som glimmar mina vänner tänk på det.


Sånna här stenhögar kan jag roa mig med i timmar..
Här ligger det vad jag kallar "skifferoch glimm" stenar i mängder
platta stenar,ser ut som flera lager på lager..
En del är brunaktiga lite som koppar..eller gammal rost..



Sånt här gillar jag, gamla träd som fallit,därav kan man även se
hur jorden är under, om det är sand, om den är brnnt, om det är torv osv..
Samt småsten av intresse..
Träden här omkring som fallit ser vridna ut ...liten iakttagelse jag sett på en del 
andra "högställen" oxå..
Nej nu går vi upp till stenen..


Tror du på fullaste allvar att man på en av Upplands största högar
och en bland dom enda som har en stor sten (då dom andra blivit förstörda)
Inte har lämnat något som helst spår??
-Nä men det där är ju svamp på stenen..
-Jasså svamp säger du, okej vi kan gå igenom svamparpåstenar om du vill
grundligt oxå.Vi kan även gå igenom olika slags" kalkstensblandningar",
och naturliga färger om du vill??
Med andra ord så är denna sten inte på något sätt "ristat,kristat, eller huggen"
det dom däremot har gjort är att blaska på kalkstensfärg,eller nån slags gips..
Ornamentiken på denna sida är nån gubbe som sitter på nån best av något slag..


Utsikt...Jag fotar som panorama runt..
Till vänster om denna bild går ett stup innan bilvägen och backen..
"just saying"
Okej då tar vi andra sidan av stenen..


Ta-daa...
Dom som byggde dessa högar runt om i landet 
går tillbaka lite längre än ni någonsin fattat.
Och för att ni ska fatta det så kan vi ta det på ett språk som 
alla förstår.Svart på vitt..Ingen mystik,inget hokus pokus.
Utan rent vetenskapligt vilket består i att ni ska få av mig
en karta av Uppland med enbart dessa kullar och högar,inklusive
kordinater, vi kan ta vilken meter ni vill.
Du ska få alla kullar i Uppland som ligger på 12 meter, 18.
22  om du vill? Jag är så fokuserad och förbannad .
För ingen har någonsin utgått ifrån något annat  än att det bara brukats
"runor" här i Norden innan kristnadet.
Vilket tyvärr är åt helvete fel...


Sedan sitta och tolka och skriva avhandling på avhandling
som ni gör utan att ens titta eller försöka.
(Jag har läst alla avhandlingar om denna hög som finns, seriöst)
Därav har det bara "förbisetts" eller helt enkelt skitit i det 
men då jag nu kommer med min teknik och visar er hur vi 
kan få fram denna fanastiska historia om vårat Nordiska folk.
Så gör som jag säger
Följ mig
Och jag ska lära dig

Det är folk som gjort dessa högar,dessa "gravfält" visa respekt.


Och framför allt sluta tro och tolka så jäkla mycket.
Det kommer inte leda dig någonstans ..
Köpt en wacom ritplatta, eller dra ner Art Rage eller nåt annat 
ritprogam, för in bilden,och rita av ..
Ta bort bilden efter nån timme och se vad som hänt.
SLUTA LETA RUNOR ELLER "RUNDJUR"
Det är ..NÅGOT ANNAT..