söndag 4 september 2016

Skånelaholms slott


Skånelaholms slott alltså..
Var "sannorlikt" ett stormannagods inom de äkta folkungarnas 
släktkrets.I slutet av 1200 (passande årtal) ägdes slottet av 
Skokloster som köpt det av Kung Magnus 1276.
I köpet ingick också en kvarn och ospecifierad jord i grannbyn Harg.


År 1640 donerades (dom var mycket givmilda adelsätterna på den tiden)
den stora byn Ekeby till Andreas Gyllenklou 102-1665 som året därpå köpte
2 hemman i Skånela by vilka också tillhört Skokloster före reformationen.
Osv..
Men med förklaring att slottet börjades bygga 1640 talet..
Okej men det har anor från 1200 talet ..Vilka då??
Grunderna??Knappast den rosa putsen..


Det här är även Vitterhetsakademiens lilla "säte" där dom har sina årliga små
"Nobelmiddagar" fick jag höra på guidevisningen..
Jag var ute efter allmoge föremålen varpå jag knappt han ta fram 
kameran förän jag fick order om att det var strängt förbjudet att fota.
Man får alltså inte fota,för att dom ska tjäna pengar på våra
allmogeföremål som dom tagit och placerat ut som allmän beskådan
 i form av 60 kronor.
Jag måste alltså ha ett special tillstånd för att få fota här.
Och varför tror ni det är så då??


Det var så mycket föremål så packat med plundringsgods.
Jag vart en smula paff av detta förbud mot att fota,
men jag har alltid med mig mitt anteckningsblock.
Några små iaktagelser som jag gjorde var bla 
en liten träkista med årtalet 1715, den har jag sett en identisk av men som står
i en monter på Nordiska.
Mycket arabiska föremål av både porslin och mässing.
Beslagen på ett av dom enorma skåpen ,
benramarna
Potatiskvarnen från Österby Ålands sn 1790
Port -ring 1600 Spröttsinge Alunda
Krut horn Vassunda
Alla lyktor sk Vargöga
Rep stolen
Ett solur från Äretuna stor,vreta

osv...

Allmoge rumet toh bokstavligen knäcken på mig.