söndag 11 september 2016

Varnhem kloster Västergötland


Jag var här igår,Varnhem kloster alltså,
Nu snackar vi kungsgård.
Här ligger dom allihopa,Erikska ätten,Knutar,Håkan,Birger Jarl,
och den satans Magnus Gabriel De La Gardie.


Jag måste kanske börja lägga in "Bildbevis" på att jag verkligen varit på ställena
då många tror jag ljuger.Och jag gillar inte lögner.
Alla foton på min sida här har jag plåtat och varit på.



Baksidan av Varnhem


Skillnaden mellan mig och er är bara att jag ser allt,fotar allt
läser på allt som finns om stället,alla som vart här,
alla ombyggnationer,alla fynd,alla gravar,alla präster,biskopar,
osv..Dom som åker hit fotar knappast stenarna utanför eller gamla grunderna,
varför det, det har ju historikerna idag redan kommit överens om att det 
är "abbotens hus" och vad ni nu ska hitta på.


Undra vad som skulle hända om man tog 
kordinater och tex bredgrader .Se om det finns någon 
"liknande" byggnad här i Norden..Tja vad vet jag
NORGE tex..




Man ser det man ser och ignorerar det man inte förstår..
Än idag..


Birger Jarls sten pryder mittgången direkt när man kommer in.
60 spänn kostade det oxå att gå in..
Men med tanke på hur många som äntligen går ur svenska kyrkan idag så
ger dom igen med att ta betalt för oss Nordbor att gå in i våra
forna förfäders förstörda hem dom har i besittning.


Den här var höjdpunkten att få se i Varnhem,då jag sett en "påfallande" lik
sten som denna i Uppsala domkyrka .


Magnus Gabriel De La Gardies pampiga gravkor här i Västergötland
mitt bland alla våra nordiska kungar.Statyn bakom mig där han 
står i kejsarkläder.Fy fan..

Jag fotade naturligtvis hela gänget.
Inge den äldres gravkor var detta..



Erik Knutssons gravkor



Här ligger Erik Knutsson Svear och Göternes konung.
jämte sitt gemål Rikissa?,återvände från landsflykt vann genom sin tapperhet
sitt fädernerike,straxdärpå bragde han danskarna,Sveriges fiender till fred,
genom giftermål med Waldemars dotter.Hans regering var lyckosam och landet 
rikligen välsignat.Han dog på Visningsö 1296..


Det här med liljestenar..


Det jag då gör är att rita lager på lager varpå man då får fram
stenknackningen och den sk "mallen" varpå man kan
följa gravhällarna i dom olika kyrkorna.Då biskoparna
knyckte en hel del kungars gamla gravhällar..
VI VAR HÄR FÖRST..