torsdag 8 september 2016

Runsa skeppsättning Eds sn Uppland


Har man ens mätt avstånden mellan stenarna?
Har man kollat runt om i omgivningarna?
Annat än att gräva och plundra gravar?
Har man kollat var stenarna är för slags sten?
Och isånnafall vart dom har kommit ifrån för stenbrott?
Har man mätt avståndet inne i "skeppsättningen"?
Har man försökt att tänka lite längre än denna puckade skylt?
Nä...
Men det har jag ..


En av Sveriges största sk "skeppsättningar" i Eds socknen Uppland.
Sen ligger den sk "Runsa borg" på höjden..osv
Vi tittar lite närmare på den..Shall we?
Ja det gör vi då jag spenderat hela dagen här och i skogsdungarna..


Jag har även gått med mina nyfunna pekare som jag försöker komma
i underfund med hur dom funkar.
För om vi nu ska snacka hedniska ritualer som ni så gärna
älskar att kalla det,eller magi och mystik så är den enklaste
och logiska förklaringen till att dom som byggde denna även kännt till
den "magiska" slagrutan..Därav har jag även gått med mina "pekar"
från sten till sten här idag.


Och fotat varenda sten..haha coolt..
Ser ni?..Tänk gråskalor..


Den sista stenen längst ut mot åkern har nog
stått upp då den är bruten..
Inne i denna "skeppsättning" var det högt gräs och väldigt mycket
Johannes ört..just saying.
När jag gick med pekarna här inne så gick dom hela tiden mot varandra ?
Jag provade åt alla håll och kanter.
Ibland så pekade dom åt samma håll varpå jag då gick från den stenen
som var närmast och sedan rakt över,
då var ena pekaren still och den andra snurrade runt..
"märkligt" va..



Om man nu ska vara "extra " noga så går inte stenarna 
med stenarna på andra sidan
i synk..Så att säga.



Bakom bautastenen i skeppsättningen går backen och branten upp
Alltså..vad fan...


"Organiserat kaos "


Magnifik utsikt var det .
Denna höjd är förresten högre än Runsa borg höjden



Det här är en av dom mest konstigaste stenarna jag skådat..
Fan jag glömde kolla om den var magnetisk..


Vad fan är det här för jäkla naturbildningar?
Hallå?


Det här är ca 10-15 meter från "runsa skeppsättning"..


Aha "skeppsättning" hoho fiffigt..










.