torsdag 8 september 2016

Runsa Fornborg


Jag fattar inte hur ni tänkt här?
Seriöst jag får verkligen inte ihop denna sk ritning.
På ena sidan har vi visserligen 2 feta stenras utan murbruk,
sen utsikten mot mälaren går det branter och stora klumpiga stenar..
Området f.ö är ojämt ..Hur tänker ni?

Stenras på en höjd..-Jaaaa men då är det en fornborg..
suck


Det här har jag sett på andra ställen.


Och om detta nu skulle vara det med dessa bergsknallar så är det 
ännu "märkligare" att det inte finns en enda sk hällristning eller sk "runsten".
"Ja visst runstenarna är ju kyrkans påfund.."





Och om det här nu skulle vara ena delen av den "nedrasade" muren.
Hur har dom som byggde denna tänkt då undrar jag`?
Att bygga en mur på denna ojämna höjd utan något som helst
 murbruk för att hålla ihop det,
och sedan bygga en träpalisad ovanpå..?
Hallå? Förklara det för mig..


Runsa skeppsättning sedd ifrån Runsa borg sidan...om
man kommer gåendes från det hållet..dårå