lördag 3 september 2016

Skånela,sälnastenen


Jag har även irrat omkring i denna skogsdunge vid Skånelaholm slott.
Denna runsten har jag läst om så mycket,men inte varit och besökt,
har dragit mig lite för det.


Det blir mycket tårar och ilska på många ställen jag åker till
,idag när jag kom hit till "sälna stenen" så började jag  storlipa.
Och jag ska visa er varför..


Den här stenen ,för att komma hit måste du gå upp för en backe,det går
en bilväg rakt igenom en uppspängd bergsknall (mer om den sen)
hela vägen hit ligger det stora stenar omkull huller om buller,
samt branter..


Förklara det här för mig?
Cementlagning.vad faaaan..


Stenen är så lång, jag är typ 1,63 ..
Om stenens ursprung skulle vara ännu större än vad som skrivs idag,
så borde den ha knackats nånstans här i närheten?
Sådant kan roa mig i många timmar..
Hur som helst så har man alltså sprängt stenen, använt den som grindstolpe,
knackat in en latininsering på andra sidan,för att sedan "återställa" den
uppe på en "höjd" inne i en skogsglänta..
HUR DUM TROR DU JAG ÄR??


Ena sidan


Andra sidan


Det går som en "rund" stenkrets en bit ner, samt en större rektangulär sten
lite högre upp..


När man går ner för stigen ligger en "obetydlig" sten kan man ju tycka..