lördag 19 november 2016

Stensträngar Lunda,Vallentuna Uppland


Lundas stensträngar..Detta enorma komplex.
Denna sida är ca 340 meter lång alltså.
Bilvägen går precis bakom denna bild och Lunda kyrka ligger några
dryga meter snett åt vänster från denna bild.


Det här är andra sidan.
Bredden emellan är ca 30 meter emellan.
Åthöger om bilden ligger en gammal stenväg med anknytning till  
det enorma gravfältet med bautastenarna..
I början av denna sk stensträng har det enligt fornfyndsappen
legat boplatser,och dom har funnit lite brända ben..
Som vanligt alltså..


Så här ser det ut på fornfyndsappen.
Den gula pricken är vart jag står för tillfället.


Jag fattar inte..




Här är dom talrika asparna 


ca 40 meter upp längst ena sidans stensträngar ligger
en "Öppning" brevid ligger ett stenröse..



Men som sagt det är nästan omöjligt att hitta dom.
Även med gpsen på..


Sen blir jag arg och ledsen,vet inte varför .
Jag vet ingenting längre känns det som..
Det här är för mycket..Jag orkar inte.

Lite längre upp här inne i skogen går även sätraringen..