tisdag 15 november 2016

Hedniska symboler


På KB (kungliga biblioteket) finns en av mina
favoritböcker som heter
 Early medival ironworks in Scandinavian.,
Den tar upp de "medeltida" järnbeslagen på gamla kyrkor bla.
Och när jag är ute på "fältet" så fotar jag alltid beslagen på kyrkdörrarna .bla
Hur som helst så har jag sk "detaljminne" och denna portklapp är ytterst intressant
av hedniskt forntida historiskt perspektiv.
Den sitter på Ytternäs kyrkdörr.
Jag har hittat en liknande i Strängnäs,samt kan koppla detta "odjur" till
en hel del underdelar på sk dopfunt.


Ja vad fan ska man säga..seriöst..
Att dagens sk forskare och arkeologer och historiker
inte ens har kopplat ihop detta..
Men nu så har jag visserligen gått igenom ca 9000 "fynd"
varav "poletten" till slut trillade ner..


Den här "ornamentiken" har jag hittat på ett dopfunt som står på historiska bla..
Vad tror du detta har för "kristerligt symbolhistorik"?


Den här "ornamentiken" har jag även hittat på några sk kapilär i Spanien..
Sen har vi "Storjunkaren" till höger..
Hereford katedralen oxå
Det är ingen kristerlig symbol..Seriöst alltså..



Dom 4 sk valvbågarna finns även dom på en del  dopfynt.
Samt på sk latinska kalendersidor,(canon tables)
Men jag tar tillbaka mallen och använder mig av den när jag
gör mina "astronomiska observationer",i 
"Beda style.."Jag gillar Beda och framför allt
Roger Bacon..