söndag 6 november 2016

Gustavium ,Uppsala


Gustavium i Uppsala är et av mina favoritmuseum,
jag brukar alltid ta en runda här när jag varit i domkyrkan.
Letade förut efter denna "gubbe" som finns på många "vikingafynd" ni 
tolkar som Oden..


Det som ni inte fattar är att dessa "fynd" som grävs upp 
hänger ihop med våra Uppländska kyrkor.
Angående en del sk "ornamentik" bla
Sen med tanke på vart fan dom hittar dessa gravar som tex Vendel,är väl
ett lysande exempel..Båtgravar..vid "kyrkan"..HALLÅ??


Hela våran Nordiska mytologi är baserad på en bok som hittades på Island.
Det som jag inte fattar är att man fortforande utgår ifrån detta när man ska "tolka"
fynden,det blir numera atomatiskt dom "Nordiska" gudarna..
Men titta noga på fynden,vad dom föreställer,vart dom hittats,
finns det liknande fynd i närliggande länder? tex Norge,Danmark,Finland,eller
storbritannien??..Dom här små bleckplattorna som grävdes upp i Uppsala kungshögar
är keltiska grejer,men det bryr sig inte forskarna om...
Titta på detta fantastiska handarbete..
Eller bättre upp,vill du ha kunskap,rita av den..Det gör jag..


Vet ni att Sverige är det mest "kristnaste "land som finns..
MAN HAR GÅTT HELA VÄGEN FRÅN ROM..
Är det inte på tiden att vi ger våra forna förfäder upprättelse..?
Det är tex mycket järnfynd som tagits bort av kyrkorna för att det inte ansågs
kristerligt..Som allt annat .
Jag går igenom varenda järnbit som finns att beskåda,samt vart dom hittat den,
alla kistor,beslag,dörrar,vindflöjar, rubbet...


Visste ni tex om att allt som ni idag ser på museum
tex Nordiska och Historiska
är donationer av privatsamlare bla..?
Man kan ju undra vad mer som fattas..
Jag har givetvis gått igenom det med..
För att se vem som donerat vad då samlingarna brukar vara
ganska omfattande av dessa "givmilda" herrar..