onsdag 23 november 2016

Gravfält 165;1 Skånela




Det är 2 gravfält alltså i denna skogsdunge.
och detta är RAÄs rapporter..
Riksantikvariatsämbetet..


Dumma människor läsa en bok och begripa den icke:medelmåttorna
tro sig fullkomligt förstå den:de verkligt intelligenta förstå den
 stundom icke i dess helhet: de finna dunkelt,det som är dunkelt 
och klart det som är klart :
de litterära snobbarna vilja finna dunkelt det som alls icke
är dunkelt och vilja förstå det som är fullt begripligt.

Jean De La Bruyfere


Hur länge sedan tror du det var när man hade hundare/skeppslag i Uppland?
Hur länge sedan tror du man for vattenvägen?


I utkanten av dessa 2 sk gravfält ligger det en ""stenhög" iallafall.
Bakom träden går golfbanan.


Gravfälten ligger i en enorm sluttning,därav är det mig
en aning förvirrande angående RAÄs resultat av detta ställe.
lixom på många andra som dom anser vara gravfält.
Här fanns det dock en del uthuggningar i berget som jag först 
ansåg ganska logiskt att dom hade sprängt upp dom
 båda runstenarna som står
längst med vägen..


Så här alltså,men det ser inte ni på denna bild annat än att 
jag  påpekar vart dom finns.


Det är alltså en bergslutning varpå dessa 2 gravfält befinner sig.
På andra sidan bilvägen ligger det "uppallade" stenar
 längst med bergshällarna i 
mitt lilla "2 och 2 system jag hittat på."


Dom här stenarna syns knapp,dom ligger precis i svängen,
men ca 8 meter ifrån dessa står dom andra 2 runstenarna..
Den här stora stenen med sådan fin och plan yta...
Ska vi inte ta och se om vi kan få fram något?
Jag har såklart redan börjat.


Sen kommer U319 och den andra. i backen.
Pilarna är där dom 2 gravfälten ligger enligt RAÄ.
Tycker det är så jäkla konstigt bara.