tisdag 15 november 2016

Bautil


När jag började med detta,så var det först och främst 
angående alla runstenar och deras öden.
Därav hittade jag mina gubbar när Upplands runinskrifter luslästes,
varav jag sedan började om och åka efter deras anteckningar.
Johan Peringskiöld är en av "mina gubbar".
Och anledningen till att jag håller mig till dom är för att dom
helt enkelt åkte till ställerna,pratade med allmogen,och ritade av stenarna
.Idag sitter forskarna på
"akademien" och  "googlar".Hade dom däremot åkt runt som jag
så lovar jag dig att deras "uppfattning" skulle vara åt mitt håll..
I Upplands Runinskrifter stod en härlig liten notis om en runsten i Sollentuna
som Olof hade skrivit om varpå  tjafset vart att Olof medvetet hade  försökt få
till ett R så det skulle "stämma in " i hans forskning.
Peringskiöld däremot ifrågasatte inte den store mästarens kunskap vilket
inte jag heller gör då  han var på samma spår som vi alla "insnöade" kommer
till.Här är en av hans böcker  "Bautil" som jag ofta brukar bläddra i..