lördag 26 november 2016

Kartor är något jag även roar mig med,
("Ni vet vi som har Aspberger/Adhd gillar
sådant ordning och reda inget hokus pokus")
letar efter dom gamla vägarna och rita egna kartor
efter dom gamla beskrivningarna bla,
då tar jag google earth till hjälp. bla.

Mitt nästa mål i denna soppa blir Börje kyrka.
Den är ganska utmärkande av något jag letar efter.

Boktips

Codex Oxenstierniaus 1385-1400
Husapotek och läkebok från  1675
Jonas Gersons bok om Djävulens Frestelse 1495
Oratio Prosagogica 1609
(Jag har en "svag "böjelse för skurkar av kristerligt slag
därav läser jag deras böcker,om deras boksamlingar,)
En psalm om Antichrist rikkes avfall 1598
(mycket intressant ,den här har säker Aschaneus läst)
Oförgriplige tankar om Svenska myntets förnedring
och föröhning 

Glossarium över föråldrade eller ovanliga ord och talesätt
(Jag gillar ordböcker och det gamla språket är på bokstave
h i denna just nu)

Karlskrönikan 1450
Göthiska monumenter från 1794
(Kolla in den här boken)
Märkliga byggnader och gårdar i skåne från 1756
(kan man jämnföra olika grunder,så vet man oxå)

En av mina gubbars böcker
(Allt med Bureus,jag läser inga "tolkningsförsök"
av nutida historiker utan går direkt efter hans egna 
anteckningar,)

Hoho..
(Läs den här)