söndag 20 november 2016

Birka Stenstudier


(nedanför Ansgarkorset på Birka)

När jag besökte Birka så hade man knappt 3 timmar på sig att
 beskåda ön. Guideturens fokusering var det vidriga Ansgarskorset 
som dom satt mitt i den gamla
fornborgen
Jag tog såklart en egen tur.
Då Birkas öde är så utmärkande av kristendomens missionerande
och så sätter dom upp ett kors för att hedra Ansgar..Jag fattar inte.
Ännu värre är att när man går upp för kullen mot detta kors så
går man igenom ett enormt sk "gravfält" med kullar och högar och bautastenar,
men ingen nämner dom.
Sen pratas det naturligtvis om "den svarta jorden"..Vad menas med det tror du?
Min fokusering när jag var på Birka var fornborgen,stenarna runtomkring samt den
enorma bergsknallen,jag han även till andra sidan för att beskåda
vall anläggningarna där.


(Samma bild som ovan fast annan ljusättning)

Att anlägga en borg högst upp på ett berg mitt i mälaren,samt
en stad som hela världen valfärdade till med sina varor
(vilket dom rikliga fynden talar om) för att från "uppbyggandet" på 
700 talet totalt förstöras på 900 talet.HALLÅ?
Hur dum tror du jag är??

tips. prova rita av konturerna på denna sten med din wacom..