fredag 25 november 2016

Vaksala kyrka UNDER PUTSEN


Då tar vi det igen..
Vi kan ta det hur många ggr du vill tills poletten
förhoppningsvis till slut trillar ner för er.
Detta är ena sidan av Vaksala kyrka alltså.
På denna bild har jag ändrat ljusättningen med bla
exposure för att se dom underliggande färgerna bakom
putsen alltså..
Igår höll jag på med vänstra bågen högst upp.

Den här alltså..
Som ni ser så går det linjer och färger som
dom målat över .
Det jag gör är att "återskapa" det som dom 
försökt dölja.


-Men döööööhhh!!!
-Alla historiker säger ju att detta är en kyrka ju..
Här har det gått vetenskapsmän i flera år och grävt,
det finns böcker och åter böcker om detta.
Nu är jag lite smartare än er..
Samt har läst lite mer och varit på lite mer ställen.
Sen är jag en aning "småsur".
Därav ritar jag av varenda rispa,kontur,prickar,streck,gamal färg,
läser på om gamla färger så jag vet lite mer om vad det kan
tänkas vara för färg dom målat över,
sen blandar jag själv färg och målar över för att se hur det blir.osv..


(avritning av rispor,skrapmärken.konturer och kontraster,gammal färg )

Då blir det något sådant här..
Lathet och okunskap går hand i hand tydligen.
Man påstår och gissar samt fortsätter med detta då man inte
har någon aning.
DU SER JU FÖR FAN ATT DET ÄR ÖVERMÅLAT
Gör du inte det??
Tror du på fullaste allvar att man kladdar på dessa "helgon bilder"
titta på hur dom är målade,hur dom är placerade.
Sen förklara för mig..snälla.
Idag på 2000 talet vet ni fortforande inte vilken
apostel kyrkan är tillägnad åt.
Prova att goggla eller bättre upp och ut och titta själv.


Varför tror du jag gör detta?
För att jag kan.
Och för att få er att förstå.
Detta är vänstra valvbågen som jag roade mig med
igår kväll.
Det blir mycket tårar ,sorg och ilska ska ni veta.,


Nåt djur som blir uppätet,
ser ut som en hjort.
Ett förekommande tema här i Uppland.
Som JAG fått fram..Ingen annan.





Till 
Olof Rudbeck
Johannes Bureus
Johan Peringskiöld
Rickard Dybeck
och Pa.Säve