onsdag 16 november 2016

Skålgropar,Älvkvarnar,hedniska ritualer..


Jag fattar verkligen inte.
Hur ni tänker ,eller förmodligen gör ni det inte alls utan nöjer er
med den historiska förklaringen att dessa "gropar" som 
idag fått benämningen
skålgropar,offerhål  inte har något annat syfte än att 
kärringarna "offrade mynt" eller "smörjde berget".


Stjärnkonstellationen Herkules

Eller ännu värre att ingen ens har ifrågasatt detta ?
Jag måste vara "dum i huvet" då jag inte kan förstå
att våra forna förfäder knackade dessa gropar enbart för att 
"offra" eller bedriva hedniska ritualer.
Dom här groparna har gett mig många gråa hårstrån då jag suttit och 
funderat,stirrat,åkt runt till flera ställen som har dessa gropar i hopp om
att komma fram till  någon vettig logisk lösning annat än
den som finns idag.


Vallentuna vid Fornminnesvägens gravfält





Hur har man gjort dessa gropar då?
knacksten?
Menar du på fullaste allvar att man suttit och knackat groparna i berget?
Och inte fan har man "huggit" det är tekniskt omöjligt att 
hugga såna här jämna gropar i en sten/berg (jag har provat seriöst)

Med tanke på att man fått såna här jämna och fina gropar i ett 
satans jävla berg så är det ett väldigt tydligt tecken på  en enorm kunskap
samt teknik som ingen idag ens överhuvudtaget kan förklara.


Sen har vi" hokus pokus förklaringen" .
Den tänker jag inte ens kommentera .




Den enda logiska och vettigaste förklaringen som jag kommer till
är att det handlar om astronomiska observationer.
Över olika tidspoker på himlavalvet.
Och jag är ingen astronom,eller matematiker,
jag har ingen lust att läsa astrofysik eller räkna avancerade
triogemetri lösningar.Men då  alla gravfält i hela Uppland
är byggda i dessa enorma geometriska former anlagt i sten
så..well..


får se på alla ställen jag åker runt till,
är  något helt  annat än vad som sägs idag.
Kanske när jag åkt till 100 ställen till så
kommer jag väl på det.
Oftast när jag åkt till nått nytt ställe så brukar jag åka till
Ormsta på vägen hem.
Jag älskar det här stället.


Här uppe i Norden under vintersäsongen är det mörkt som fan,
vad tror du man sysslade med för några 1000 år sedan ?
Jag tror knappast dom tittade på "Idol "eller  "Hemmafruarna".
Prova att stänga av tv:n och gå ut,titta upp i den mörka himlen.
Eller bättre upp , åk till nåt närliggande "grop ställe",ta med
några kulor (jag har självlysande, finns att köpa i leksaksaffären),
sätt dom i groparna och titta upp..
Ta-daaaa...