tisdag 8 november 2016

Hedniska trollerikonster Tensta kyrka Uppsala


Tenska kyrka i Uppsala alltså.
Man svänger in vid Vattholma sen ligger Lena där i krokarna oxå..
Här har jag bara varit i 2 omgångar ,det är inte bara Martin Aschaneus som
stör mig ..Detta ställe är så hårt ombyggt att man mår illa.
Av forna fästet finns blott idag endast dom igenmurade valvbågarna på
utsidan..Biskoparnas uppdelning av våra gamla borgarfästen delades friskt
efter deras sk "visitationsresor".
Nils Alleson 1298-1305
Olof Larsson 1437
Nils Ragnvaldsson 1438-1448
(ekeby-funbo oxå)

Sen har vi Jöns Bengtsson 1448-1468
han hadde många kyrkor i Uppland 21 st..

Jakob Ulvsson gillar jag icke.
23 kyrkor tog han beslag på..

DÅ SKA VI SE SA DEN BLINDE..


I detta fall fungerar denna ljusättning bättre för mig när jag tar
 fram orginalet under.
Vilket alltså menas för er som inte fattar eller förstår,
så försöker jag vara så övertydlig jag kan genom att visa er,
de underliggande målningarna som vart övermålade efter 
..vi kan säga "reformationen"..


Det är alltså inte ett träd med en djävul som skriver ner
skvallret i kyrkan utan det föreställer som jag förstått det
en gubbe som rider på en häst eller nån annan slags best,
i mitten verkar det vara hans "bomärke" jag tippar på "salstasläkten" i detta fall.
(känns ganska logiskt)
längst ner har vi 3 olika slags djur väldigt fina och välgjorda.
Ni vet väl hur det går med ett dåligt förarbete inte sant...


Det här är alltså min avritning av Tensta kyrkans ena valvmålning..
Jag har bara ändrat ljussätning och fyller i prickarna...