måndag 7 november 2016

Granby,Upplands största runhäll,Vallentuna


Granby Orkesta socken i Vallentuna innehåller bla
en av Upplands största och längsta runhäll.
Men nu gör vi något så tokigt som att få runt området.
Bilden ovan föreställer en brant där den berömda runhällen
 ligger på andra sidan..

Sen vet jag att 2 av mina gubbar varit här.
dvs Peringskiöld och Dybeck...
Under olika tidsepoker dårå..
Peringskiöld var här 1684 och Dybeck 1868


I sidan av branten går denna fina lilla "uthuggning" ,
sen är det stenras som vanligt längst med branten..
Här har man hittat ett arabiskt mynt..suck..
Granbyhällen  kan jag på rak arm säga tillhört en stor knytpunkt,
då vi har treuddar,dessa stora bergsknallar,bautastenar och en stor 
jävla korsning med en flyttad stenbro bla..


Till höger om denna bild några meter ligger alltså
granbyhällen,men det jag finner intressant är om du fortsätter
att gå en bit fram här...längst med dessa bergsknallar..
Är det inte märkligt att det bara finns "en runhäll" här?


Sen har vi massa runda och rektangulära stensättningar och lite småkullar,
bakom granarna här går branten,
och bakom bilden där jag står ligger backen ner mot stora korsningen..
Där kan du även se att det varit en annan väg..


Detta är vad jag kallar en "observatiesten"
dom finns på många "uppländska gravfält"..
Från denna sten ligger Granbyhällen ca 150 meter rakt framåt..


Då jag bor mitt i alltihopa så är jag även här ganska ofta.
Så istället för att titta i böcker och läsa om vad dagens historiker som 
inte ens varit här skriver så åker jag istället hit,inte bara en gång..


Utsikt från min observatoriesten,
åt vänster går bilvägen till Markim,OrkestaStolp-Ekeby osv..
till höger går bilvägen till Lindholmen och Vallentuna
snett till höger om bilden ligger Molnby som är ett stort område
med en  massa "gravfält"
vägen rakt fram går mot Frösunda,Skånela osv..


Denna bild föreställer Granby hällen bakifrån..
Den ligger bakom enbusken..


Och här har ni den berömda hällen..
Rakt framåt några 100 meter ligger mina bautastenar,
sen har vi ett stort "schakt" soch ytterligare en enorm 
sandbank en bit mot vaxtuna.."Just saying.."


Då jag inte finner någon som helst logik i arkeologernas 
rapporter om denna sk boplats ,seriöst åk hit och titta själv.
Bara för att man ser några stenar på en rad tar man för givet 
att det är en gammal grund
men om det nu skulle vara en sk grund så borde det vara 
mer packad sten inte sant??


Så för att nu ge våra forna förfäder upprättelse så utgår jag ifrån
att detta ställe med tanke på vart det ligger,hur stenarna ligger,
samt hur stenarna ser ut.Haft något annat syfte än det som idag
ingen vet någonting om..
För med tanke på detta avancerade tänkande så ..well..


Det är så mycket sten där jag bor..
Men dom står där så varför inte ta reda på det?
Och eftersom det inte finns några sk "källor" annat än från våra lärda präster
så tar jag tillbaka min historia genom att lära mig vad mina forna förfäder visste
och lämnade kvar till oss..