onsdag 23 november 2016

Förbisedda stenar i Uppland (Skånela/Kimsta)


Då ska jag visa er.
Den här stenen har jag roat mig med några timmar efter att 
jag hittade den idag.
Jag börjar med att ändra ljussättning.
För att se hur linjerna går..


Det vart "gul och blå" i detta fall.
Då stenen hade sådan plan yta och linjerna var så små.


Så provar jag mig fram med olika lager av avritningar.
Lager 3 och 5 i detta fall blev en aning förvirrande.


Men sedan när jag överlappade lager 7 så kom
ornamentiken på stenen fram.
Och då vet jag på ett ungefär vilka linjer och vad
för slags "innehåll" denna sten har på sig.
Skam den som ger sig..Inte sant..=)


Det är ungefär lite som att "framkalla ett foto"
som man gjorde förr i tiden.
Ett vitt papper som det sedan med lite kemikalier
blir ett fotografi.
Jag använder samma teknik fast med
en wacom platta och olika ljusättningar i Photoshop bla.

Stenen står i Kimsta backen vid golfbanan.
Stor sten..
Du kommer inte att se den eller hitta den.