tisdag 22 november 2016

Stensättning Orkesta 120:1


Detta område är precis bakom Orkesta Bygdesgård.
Stora korsningen mot Orkesta,Frösunda,Markim och
 mot Vallentuna ligger 
bara några 100 meter ifrån den gula pricken där jag befinner mig.



 då ska vi se..


Det går en motsionsslinga runt här men jag håller mig som 
vanligt i dikerna och runtomomkring.
Denna sk stensättning ligger precis till vänster om bilden.
Jag ska visa..


Så här, och så har vi granarna enligt fornfyndsappen.
Vi tittar l ite närmare med vad som menas med kantränna..
Shall we?


wow..


Sen tittar vi på omgivningen och försöker få ett "forntida begrepp" ,
Nu bor ju jag i krokarna varpå jag får höra en hel del gamla "skrönor" av 
dom äldre här i byn.Sådant som inte står i husförhörsböckerna alltså.
Hur som helst.Vi har Granby rakt över,till vänster om bilden några 
100 meter ligger en
"platå" efter en "bebyggelse" lite som "husbyöns" ..


Man blir lite "tokig" när man börjar med detta då man ser
hur jävla mycket som bara har "förbisetts"..


Då det har gått gamla vägar här i forna tider så är det 
oerhört märkligt med tanke på så mycket "gamla boplatser" att
det inte finns en enda sk runsten?
Då historikerna älskar att tolka runstenar längst åkerkanter för
"brobyggande förkristna hedningar"
Därav fallerar hela skiten igen eftersom stenarna
oftast är släppta och flyttade varpå man inte har orkat 
och sedan dumpat dom  på platsen..
Skånelaholmstenen är ett lysande tragiskt exempel på det..bla..
Sen stenen vid Husbyön som är flyttad ifrån markim..vad fan..hallå


Vi knatade upp för bergknallen Olof och jag.
Här fanns det en intressant "försänkning" bla,
det är svårt för er att se men den ligger precis vid granen,
där gräset är brunare,det är som en oval uthuggning,
kanske "prästen badade där" ,Fin fin utsikt till Granby.


Sen fanns det en del sk "kantkedjor" på andra sidan,
samt läne ner i backen,och en stor grop i den vanliga
"konstrukturen."

Det ligger lite gravfält här oxå..