onsdag 30 november 2016

Gamla Uppsala kyrka Under putsen


Jag tar centimeter för centimeter.
Vi kan säga millimeter ,då jag är extra noggrann när det
gäller Gamla Uppsala..
(Mina lärjungar och hedningar ska få se allt när jag är klar.
Det lovar jag.)


Och som vanligt när jag "återskapar" orginalmålningar så
kan jag inte se eller försöka "hitta på" eller få det till något
som det inte är.Jag följer bara linjerna.
Den här tog det mig 7 lager innan jag såg grund målningarna..


Sen har varje lager sin egen ljusättning,varpå jag provar alla
lager med dom andra bilderna och då brukar det efter 
ett tag komma fram.
Den här sidan av Gamla Uppsala hade jag nästan gett upp med
men efter 15 timmars avritandes ,samt att jag ändrade
ljusättningen på ett annat vis så..Ta--daaa..


Vi har alltså återigen att göra med
en best som biter ihjäl något.
Ett vanligt påkommande tema i dom Uppländska kyrkorna
före kristendomen och Albertus Pictor..
"Eller vilken del i bibeln var detta nu igen??"


Jag är den enda som någonsin gjort så här.
Egentligen borde jag inte bli upprörd eftersom
ingen ens idag vet vem Olof Rudbeck är..
Man ser det man ser och ignorerar det man inte förstår.
Men jag ser,däremot vad det är har jag ingen aning om annat
än att det är övermålat och att det ligger målningar under och
att man idag kan få fram det men att ingen vet hur och fortsätter att 
skriva våran Nordiska historia efter fabrikerade fantasitolkningar och
era satans ärkebistopsäten..


Jag har varit oerhört noga  att
inte försöka få det till något förrän jag är helt 100% säker
på vad det är.
Men för att ni ska kunna se  bättre så har jag lagt på "fri färgläggning"
efter denna underliggande orginalmålning som 
jag äntligen fått fram  i Gamla Uppsala kyrka.