fredag 11 november 2016

Åby Gravfält,Vallentuna


Då tar vi det igen..
Eftersom ny kunskap har införskaffats så börjar jag om från början.
Och då jag spenderat 2 år på alla gravfälten i Vallentuna och Uppland
kan jag i dessa kalla tider gå igenom mina bilder.
Då jag inte bara fotar från en sida utan från alla..
Här vart det väl dryga 150 bilder då det är ett ganska litet ställe,
ligger strax innan man kommer in till Vallentuna efter Ormsta (några 100 meter)
Sen går en liten rondell varpå detta gravfält ligger i skogsdungen..


Det som jag "observerat" och  märkt är hur skogen
ser ut och beter sig på dom sk gamla gravfälten.
Men då jag i min ensamhet och förtvivlan dragit slutsatsen
att jag blivit "tokig" tills jag av en slump träffade mina
"Boreas" i våras föll saker och ting på plats som jag inte 
funnit ord för tidigare..


Det här med tvådelade björkstammar tex,
vridna träd,och något som jag kallar "sjuk mossa"..bla
Det har med dessa curry-hartman linjer att göra fick jag reda på..


Dom här "huggen" i stenen förbryllar mig.
Varför "hugga" itu en stor sten som ligger mitt i ett gravfält?
Om man gör denna ansträngning vilket måste vart ett enormt jobb
inte ens har tagit reda på stenen om den nu skulle användas till
murverk eller grundsten ?
Dom här huggen hittar jag på så många konstiga ställen i skogarna..
Liten "observation" bara..



?
Murbruket uppfanns inte det här årtusendet bara..
"Just saying"..


Här har vi stora murgrunder eller nån slags grund..
Raka fina led..




Samma stenrad som ovanbilden fast från sidan..



Detta sk stenröse så ligger stenarna som en spiral..
En enorm bragd från våra forna förfäder ..inte sant..?


Sen har vi en stor sten till höger..
Och återigen om detta skulle vara ett gravfält..
Well..