fredag 11 november 2016

Runsten i Uppsala-Näs kyrkvägg


Uppsala-Näs alltså,Körde en runda här i våras
varpå jag tog Dalby och Västeråker kyrka med..
Hur som helst...Det är sådant här jag inte riktigt fattar..
Här har man inte ens orkat att "fylla i" stenen..
Ni ser ju för fan själva att det går andra klara linjer..
Ska vi inte ta och se vad runologerna på RAÄ har missat??


Idag behöver man inte falurödfärg eller en "erfaren" "lärd" sk runolog.
Med dagens teknik behöver man inte förstöra stenen 
efter egenkomponerade felstavningar
och ornament.Man kan helt enkelt ta ett foto på stenen,köra in det i något
ritprogram som man anser funkar för en,
jag använder mig av PS,art rage och nu sketches på Ipaden.
Det som däremot tar tid är att få det rätt..


Sen när man efter några timmar har dessa lager kan man
börja se sammanhanget med linjerna och ornamentiken.
Den här "ornamentiken" ska föreställa en tjur högst upp ser det ut som,
sen går massa "monster" ihop från vänster och höger sidan.
Bla en gubbe som har en "djurhatt" på sig antar att det är en av 
våra "Uppländska krigare"..
Min "tjur" eller oxe? har jag även hittat på Fällbro stenen..

Vad?
Har du nån bättre ide då?
Och åter igen VISA RESPEKT, för dom som gjorde detta
inte den röda falufärgen den är fel..