söndag 13 november 2016

Nu ska jag tänka lite fritt och "fantasispekulerat".
Då dessa enorma kullar,högar och megalitgravar i Uppland och
Sveriges sk "gravfynd" till större delen består av krukskärvor,urnor
med brända ben..Är det då inte lite märkvärdigt
att vi här uppe i Norden kunde bränna keramik några 1000 tals år men
inte begagna konsten i murbruk och tegel?
Jo visst vi ser ju alla dessa enorma stallgrunder på dom
Uppländska gårdarna.Vilket är det enda för resten är ju kyrkor..
I megalitgravarna har man även hittat en sk massa innehållande bla
järnoxid =ockra..(Står i min favoritbok om Megalitgravarna i Sverige)
Vi har även megalitgravar i Uppland dock "väldigt få"...
Såkallade hällkistor..

Mitt nya lilla projekt är att kartlägga alla kyrkor,på ett annat sätt
i sk byggnadsätt,vad för valv,sturevalv,stjärnvalv,Rasbostjärna osv..
Samt kolla in olika riktningar där dom står tex
Skara-Varnhem-Mariestad-Strängnäs-Uppsala donkyrka (2 torn)
(tippar på shyssta raka leylinjer hela vägen)

Tornkyrkorna i Uppland som jag varit i vilka nästan är alla,
kartlägger jag nu från ,tornsidan samt kollar dom gamla ortsnamnen
lite mera specifikt och dom gamla vägarna.
Här i Markim har vi tex haft den berömda "Vintervägen" som gick
tvärsigenom..
Den har Teodor Gustavsson noggrant beskrivit i sin bok om Markim,
som  jag naturligtvis har lusläst samt gått och letat efter alla ställen
han skriver om.
Vi har tex haft en stor stenväg 150 meter norr om kyrkan som idag
ingen vet om eller kan se om man inte vet exakt vart då alla stenar är
borta,sen har vi även högar dokumenterade som även är borta,
tex "kung snåttsa" som dom grävde ut och tog grus ifrån.

Osv..