lördag 26 november 2016

Dom som inte kom med i Upplands Runinskrifter


Det var när jag hittade en rapport i Fornvännen
om ett sk "ny upptäckt runstens fynd ,eller vi kan säga 
"åter upptäckt" som jag började på allvar att fota alla stenar 
runt dom sk bogårdsmurarna .
Då detta fynd hade noterats av Rickard Dybeck
några årtionden tidigare men "förbisetts" som vanligt av RAÄ.


(Samma sten som ovan fast i annan ljusättning)

Därav började jag även att kolla på alla sk "försvunna" runstenar
som idag endast finns att beskåda i Upplands Runinskrifter som
jag började leta efter stenar,genom att helt enkelt kolla
deras avritningar .
Det som dagens runologer däremot har missat är att en st jävla sten på 2 meter
"försvinner inte."
Därav kan man titta på kyrkogården efter sk "naturliga stenar"
(jag har hittat 7 st på Solna kyrkogård)


Nämen...
Den här stenen var riktigt kul att få se och få fram.
Ni kommer aldrig att hitta den,¨
Men den finns i Östra Ryd