söndag 17 juli 2016

Tensta kyrka Uppsala


Tensta kyrka i Uppsala har jag velat åka till länge.
Idag var jag i krokarna varpå jag  gjorde en liten omväg.
Innan Tensta ser man en annan kyrka vilket jag fick höra är Lena.
Sen åkte jag över en stenbro (hann inte fota den)
Det här är för fan ingen kyrka.
Hur kan det ha gått så här långt..??



Det här är sjukt..
Titta noga nu..


Jag tippar på att detta tillhör den "äldre den"


Med all denna kunskap som idag endast behövs göra med
google eller wikipedia så är det fortforande ingen som fattar.
Inte fan har man byggt en kyrka mitt ute på landet osv..
Hur många kyrkor behövs det egentligen?
-Alla våra gamla stenhus..tydligen..


Människorna här uppe i Norden har ju inte kunnat göra något annat
än att bo i grottor,och hyddor och ägna sig åt barbariska hedniska
ritualer innan kristendomen kom in och ordna upp det..


Det här är en bland dom värsta jag sett av kristligt övertag av
forntida stenhus..fy faan.


Stenen var känd redan på 1600 talet men bortglömd och övertäckt med jord.
Den återfanns av en slump 1864.
Inskriften börjar  med tre mansnamn utan språkligt samband med
fortsättningen.Troligen är det frågan om Andtvätts bröder
(VAD FAN ÄR DET FÖR NAMN)
Att det inte varit att resa stenen förekommer av att predikatsverbet  lät har
singular form (IDIOTSKYLT)
En annan egendomlighet är att ristaren har utelämnat ett i..
Andtvätt har dött i sina vita vånder. dvs dopkläder.
Han har mottagit det kristna dopet på sin dödsbädd.
Det finns ytterligare 6 runinskrifter som berättar om detta..


Runsten U1035
På 1600 talet fanns runstenen i dörren till vapenhuset.
Redan då var stora delar  ristningen skadad men namnet 
Sigrid kan fastställlas
med hjälp av avbildningar från denna tid (teckningar alltså)
På intiativ av Richard Dybeck (han är bra som fan)
restes stenen på sin nuvarande plats.
Namnet kvig återgår förmodligen på ett ord för dumstrut.
Ristningen påminner om den som utförts av Åsmund Kåresson
och det är inte omöjligt att den utförts av denne produktive ristare..
(Det står så på skylten)