tisdag 12 juli 2016

Fresta kyrka..igen


Jag har läst om Frestad kyrka igen..
Måste uppdatera minnet lite..
Därav  svängde jag förbi Frestad kyrka igen för 1489 gången..
Aschaneus gravhäll ligger längst in..
Och han har varit så vänlig och donerat den lilla träbänken i hörnan..
Nattvardsbänk..ursäkta..
målad i grått med svarta bokstäver,förr blåmålad.
Enk inskrift skänkt av M.Aschaneus 1620
Ovanpå bänken..
Eccla Chri concicam me christie tvae mensae effice dignam
(kristi församling...-gör mig till en värdig gäst vid ditt bord)
På framsidan:
Mat:22 Venite ad nvptias Oia parata = välkommen till bröllopet allt är tillrett
Novvm testamentvm Iesv Christi o sacrvm convivivm 
= Jesu kristi nya förbund o heliga måltid
Edite bibite in mei commemorationem = äten,dricken till min åminnelse
Hur dum tror du jag är egentligen??

Gråbrun kalksten sedan 1934 till vänster i koret
Ett timglas,dödskalle och ben inom en oval kartusch med volutornament.
I hörnen ok,kalk,dödskalle och 2 korslagda spadar..
Vad står det då?
Här vilar sig i herren Katarina Olofsdotter ,kyrkoherdens 
herr Martin Aschaneus kära hustru
förr år 1580 avsomnade fast i tron på kristur år 1622 på juldagen i sitt 42 år.
Hon begravdes d.29 dec.
MORTE MALINGNORUM RAPTOR SAXI MOR
(hoho den ska jag knycka)
SORTE SVPERNORUM SCRIPTOR SAXI PATITATUR =
Må den som skrivit stenen njuta de himmelsk tillmätta lott
MEUS LIBERATOR ALTISSIMUS = Den högste är min befriare

I runskrift (upp och ner i kanten)
Kristian Jul högg sten denna..

"know your enemy"
kan man lugnt säga när det kommer till
Martinus Ashaneus och jag..
Nu plundrade ,härjade han visserligen för några 100 år sedan men
då hans "fantastiska" forn inspektioner och berättelser finns bevarade
 i hans  anteckningsböcker, som  idag finns att beskåda så Kungliga bla..
Så är jag så pass störd att jag  följer med hans "redovisningar" 
av runstenar osv..
Jag åker efter hans anteckningar alltså..
(Nej jag har inte varit i Estland än..men jag ska dit)

Gråbrun kalksten
över Hans Frisell och hans hustru Anna Månsdotter

(Det här är en stor sten)
ett projekt alltså..
Ska bli intressant och se vad dom knackat sönder här..
notis: Fragment av en sten med en slinga,utan runor.
Låg enligt Peringskiöld under ett rundbågit fönster, i en kvadermur?
Närmare uppgifter om platsen finnes icke..
(Hur många stora stenar ligger på golvet i fresta kyrka under ett 
rundbågit fönster? Det är inte så svårt att lista ut..
rots omplacering av gravhällar osv..)