tisdag 5 juli 2016

Den Nordiska tideräkningen


Kalendern är som sagt ett jäkla sammesurium.
Då alla biskopar,martrer,helgon ska alla ha sina egna dagar,
varpå nya tillkommit och gamla borttagits.
Festdagar ,högtider osv..Man har i alla tider haft en
enorm kännedom och kunskap om månens gång under året.
Jag har inte haft en aning om detta.
Gyllental och söndagsbokstäver.
Idag har vi våra 30 till 31 rutor fint fördelade med
namnsdagsnamn under samt när kanelbulllens dag är osv.
Det jag tänker göra eller försöker är att få fram den Nordiska
kalendern den som fanns innan den Julianska kom in i landet.
Men då våran tidräkning här i Norden är helt åt helvete fel eftersom den
fastställt av Före och efter kristus så vet jag inte hur jag ska få ihop det.
Annat än att åka till mina skeppsättningar,skålgropar och gravfält och se
vad som händer.
Min teckning ovanför har jag ritat av ett latinsk script,bara tagit bort
det väsentliga.Sen ska jag försöka komponera ihop en egen kalender.
Med denna lilla mall jag gjort..