lördag 23 juli 2016

Orkesta 93:1



Det är sådant här som förekommer överallt i Uppland.
Förstörelse och förödelse i samband med grustäckt och schaktning.
Det som är intressant med detta ställe är att tom min lillasysters 
första kommentar var
-Men det här är ju en gammal sjöbotten..
Nu är det visserligen en bit upp i "backen" samt vägen som går
 rakt igenom.
Men när man svänger in vid Vaxtuna så ligger en ännu större "grop" 
på andra sidan varpå efter "gropen" bakom går Gränbyhällen,bautastenarna 
och annat smått och gott.
Sen efter det här "gravfältet" kommer Borresta stenen inne i skogsdungen,
mera "boplatser och gravfält från yngre järn och stenålder,
samt den berömda Koöhögen 
Den stora utgrävningen vid Vaxtuna i Orkesta socknen av T.J Arne
en berättelse från 1724 är en av de tidigaste i vetenskapligt syfte utförda 
grävningsundersökningar i vårt land.
(Sen kan ni även läsa om hur dom grävde,bättre upp åk och kolla,
det är felgrävt och totalt förstört,en spelpjäs och några småfynd,,knappast)
i anknytning till Vaxtunas största gravfält..
"just saying"


Dom "förstörda" gravplatserna ligger en bit in i skogen,snårigt är det oxå..



Jag brukar roa  mig med att titta efter "kuliga" stenar
som jag sedan använder i några egenkomponerande
astronomiska observatorie expriment,vilket förvånandsvärt
går strålande med hjälp av en del stenar jag hittat.


En stor sandlåda varpå jag fick en ännu trevligare ide,
och "rekonstrurerar" dom gamla gravfältens ritningar och 
utredningar i  sanden..Smart va..Därav kom jag även på
när jag satt och "rekonstrurerade" Uppsala högar i 
ungarnas sandlåda att dom gjort efter solens nergång .
Ska förklara och visa er senare vad jag menar..


Att "hugga" sånna här raka linjer och former i sten
känns oerhört orimligt och idiotiskt att våra forna förfäder
sysslat med.Att däremot lägga på olika lager och sedan forma
stenarna utöver vad det nu sk föreställa låter väl
en aning vettigare ?
Varför krångla till det??

Som tex skeppsättningarnas "mystiska" uppförande.
Gråsten - formad blålera?