fredag 1 juli 2016

Estuna kyrka



Estuna kyrka
Målad under ärkebiskop Jöns Bengtssons tid
Hans vapen jämte ett annat (Natt och dag på längden) sitter ovanföf
sånghusdörren-Peringskiöld

När jag under en resa i östra Uppland hösten 1868 besökte Estuna kyrka
trängde jag mig mellan orgelläktarns dubbla golf och sedan genom en
 spiraltrappa ini muren på halfen,för att betrakta de gamla målningar som skulle 
finnas deruppe på gafelväggen.
Jag fann där att i kyrkans äldre tid haft ett trävalv med klöverbladsformig genomskärning.
Ännu satt kalkbeklädnaden på den gamla väggen fast,och jag kunde i den svaga
 belysningen urskilja trenne taflor.
Den norra sidofliken innehåller korsfästelsen,
Vid sidan av korset -man ser nu blott den översta delen-
står en menniskia,över korset ser man solen (med mennskliga drag) och månen.
I den högre mittfliken afbildas nedtagningen från korset.
(Sol och måne förekomma mycket ofta i avbildningar av korsfästelsen under 
loppet av 9-12 århundradet.Efter deras slut äro de ovanliga,synnerligen en målning 
som är så ung som 1298)
I den södra sidoflikens tavla kunde jag urskilja tvenne quinnogestalter
 (kanske kvinnorna vid graven) Konturerna till dessa kolossala bilder äro 
breda och mörka,
hållningen stel,det hela  påminner om mosaikbilder.
I synnerhet i den svaga belysningen av tvenne ljus föreföllo de verkligen spölikna.
Lyckligtvis kan man datera dessa bilder.
De äro säkerligen samtida med kyrkan som invigdes 1298..

(Ur Hildebrants medeltida kyrkokonsthistorias beskrivning från Antikvariatisk tidskrift)


Sånt här intresserar mig inte längre..





Finns även i Täby,Skepptuna,Husby sjuloft..


Det är bogårdsmuren som intresserar mig..
Här finns det stora stenar i dom "gamlasektionerna".
Är dom även brända då vet man..oxå..


I bogårdsmuren finns det mycket för den som vill veta mera
om "förbisedda",försvunna" stenar..
Sen när man läser om dom tidiga fornforskarna som var här så vet 
man oxå.. Men då större delen av Upplands runinskrifter består av
 halvtaskiga teckningar från 1600 talet varpå dagens runologer inte 
har nån aning om vart dom 
ligger eller är så ...
synd och trist för dom..Ett tips är att läsa och åka ut och titta själv..
Mer till mig då..


Stora stenar ,det gillar jag..