tisdag 12 juli 2016

Korsningen in mot Vallentuna..igen


Jag var på andra sidan häromdagen.
Så nu vart det den här sidan..
Varit här förra året men det skadar aldrig att åka tillbaka.
Det är Vallentunavägen mot väsby,korsningen svänger in mot
Vallentuna Norra..


Här finns det gamla grunder,skålgropstenar,"lägenhetsbebyggelser",
fornlämnings liknande bildning osv..
Vallentuna kyrka ligger ca 1 km härifrån..


När det kommer till våran NORDISKA FORNA HISTORIA
så ger jag blanka fan i "fynd i jorden" då allt är plundrat för längesedan.
Men jag mappar även upp dom endå vart "fyndplatserna" är..
Det enda som intresserar mig är stenen.
Och dom som byggde landet,dom som hade denna kunskap..
Är det här en "forntida" "stenkummel" eller "jättånggrifft"?
Nu ligger visserligen stenarna i raka led så..
Sen när det är hål i kullarna då vet man att det är plundrat..


Som jag sa så undgår inget mig..
Alla stenar inspekteras.
Idag kan man tom rita kartor själv med hjälp av tex
satellitbilder och gps..
Så jag gissar inte utan ritar helt enkelt av grunderna.