måndag 11 juli 2016

Prylar


Den här tex..Tillhör samma tidsepok som dom stendopfuntens nedre del
,inte är sönderknackade och omgjorda.
Det här är långt före kristendomen..och "vikingatiden"


Det här liknar något jag fått fram på en del stenar här i Uppland..
seriöst alltså..


Det här kallas för kammar.
Jag ser en oerhört fiffig och logisk kalendersticka.
Nån som har räknat "taggarna" nån gång?
Det har jag..inte bara dom från Historiska museumet utan 
alla jag kan hitta på nätet och museum runt om..
(har en mapp på Pinterest , den hete Aha)


Det jag då gör är att rita av den,och sedan göra en själv
för att se om jag kan använda den i något annat syfte än att "kamma håret"
då taggarna är så pass tunna att jag förmodligen skulle ha av dom i detta 
"kammande"


Med tanke på hur små dessa sk "kammar" är ..
Jag ska tillverka en sådan här och se om jag kan använda den till
att väva något enkelt med..



Dom hära sk spännerna är oxå intressanta då man inte utgått ifrån
något annat.. Men som du ser på bilden så kan man vrida på nålen,
kompass?? någon??
-Ja just fan jag glömde, våra forna förfäder här uppe i Norden
kunde varken skriva,läsa eller navigera..


Jag läser Upplands fornminnes tidskrift, band för band.
Jag skriver ner alla sk donationer som skänkts till museumerna.
Sedan kollar jag även upp dom som "donerat", vad för typ det är..
Tex..
Major A.F.M Lundberg 1867
donerade
600 särskilda fornsaker bestående i
100 av sten
40 av brons
(här ser jag inte vad jag skrivit)
3 ben kammar
svärdsbalja av järn inv ,1047
ensam och unik i sitt slag.
35 svärd och dolkar
22 spjutuddar
24 piluddar
ca 20 strids och verktyd
flera hjälmar,hornesk,spjuvrar,betsel,stigbyglar,hästskor,knivar,
lås,nycklar,käppar,ringar,sigill,en altartavla och några
kyrkliga bilder mm..
Allt funnet i Uppsala..

osv..