torsdag 14 juli 2016

¨Svinnegarns kyrka



Den ligger längst med enköpingsvägen mot Strängnäs , 
som var målet idag..
Men ser jag en kyrka som jag inte varit i så tar jag den..


Är det inte lustigt att alla kyrkor är byggda i gråsten,dom som inte
 är överappade dårå
samt alla dessa byggnads utförande av dom..
Då ingen kyrka är den andra lik..
Det enda som är likt är att den är övermålad,omrappad,omknackad,
ombyggd osv..


En runsten..suck
U 779
Stenen har ursprungligen stått vid Brunna i Vårfrukyrka där en  sten
med liknande inskrift står..


Dörren var stor , och hadde en hel del beslag som jag fotade maniskt.
Sen kom jag på vilken kyrka detta var då jag har ritat av dessa beslag tidigare..


Bogårdsmuren hade en hel del att bjuda på..
Samt  alla olika stensorter som fanns..
Helt klart en av dom mest intressanta bogårdsmurar
jag skådat i Uppland.
.(Och det är 45 st nu har jag för mig)


Det här är en av dom coolaste stenarna jag sett i en bogårdsmur..
Och jag ska visa varför..



Nu har jag inte kommit längre än så här men
linjerna och utförandet av denna sten var så pass tydligt gjort
att det för en gångs skull går lättare att "rita i " syftet
med denna sten..