fredag 29 juli 2016

Gravfält 36:1 Ormsta Vallentuna



Vid den gula pricken alltså.
Tvärsöver på andra sidan fortsätr gravfältet som är där jag 
brukar hänga dagligen..



Det här är mitt i villaområdet alltså,ganska högt upp..


Hedniska ritualer?...


Ni kommer aldrig att förstå det här..
Jag vet inte om jag heller kommer det men jag försöker.
Och utgår ifrån att varenda sten här i Ormsta har haft något syfte.
Om det nu ska tjafsas om att detta är ett gravfält..


Bilvägen går nedanför samt några meter till går järnvägen..


Samma ställe men nu står jag vänd emot andra 
hållet och har ormstaskolan rakt över..
Nu ska jag tänka fritt då jag har varit och inspekterat några 100 gravfält
mestadels här i Vallentuna,så ser det likadant ut överallt.
Bergsknall,storastenar,Dessa gravfält med treuddar,rektangulära,runda stensättningar,
kullar,högar osv..Inte fan har man begravt folk i "status".
-Öhhh Han var smed så han får ligga i triangeln..
-Öhh han var "byhövding" så han får en kulle...


Angående bergsknallarna så har våra forna förfäder..iallafall mina.
Format bergen och "skulpterat" dom utefter något,det mest logiska är
deras enorma kunskap om astronomiska observatorier och matematiska
stensättningar då dom oftast ligger i spikraka led trots stenens form och 
skepnad.
Och med tanke på att dagens historiker och forskare envisas med att vi här i Norden 
inte visste hur man gjorde papper eller skrev så..
Och med en genial tanke att religioner kommer och går men stenen
den består..Så länge den inte sprängts sönder dårå..
Det dom även har gjort är att blandat nåt slags murbruk som dom lagt
 på bergsknallarna, därav dessa former,sen har dom använt typ kalkfärg 
och målat skiten,därav dessa "prickar", och annat på bergen.
Jag utgår även ifrån att kristendomen inte har funnits för 4000 år sedan och att
dom som gjort detta haft lite mer i huvudet än att "rista skepp och fotsulor"
Denna sk "djärva fantasispekulation" har inte kommit till mig hur som helst.
Den har kommit till mig i detta enorma utförande dom har gjort överallt,samt
några 1000 tals timmar med att rita i oförståelse på stenarna med min
lilla teknik.
Och sen så är jag fri från allt som har med religion att göra.
"my mind is open" så att säga..


(Skogsrud vid sitt favoritställe Ormsta)

Sen att sitta och titta i en bok ,där man bara fotat av några sk skålgropar,
varpå man inte kan se hur resten av berget ser ut eller miljön är totalt
vansinnigt.Och jag kan förstå att folk ifrågasätter mig och mina djärva "ideer"
samt skrattar åt mig.Men det skiter jag i.
Kunskap som är baserad på kopierad kunskap av folk som inte ens varit på ställerna
anser jag tyvärr inte man kan basera ett helt lands historia på.


(Skogsrud inspekterar som vanligt)

Idag lever folk sina liv genom likes på facebook,eller andra sociala medier.
Historikerna och arkeologerna vågar inte komma med nya teorier trots
alla dessa fynd som grävs upp,grunder osv.
Vi kan idag se gamla pergament,folios,diplomatorium,platser,runstenar,
inventarier från museum,andra ställen i världen med hjälp av internet.
Sådant som bara "proffesorrer" och "väl invigda" hade tillgång till förrut.
Allt idag digitaliseras..
Därav kan man se att vi här i Uppland har samma stensättningar som i England,Irland,
Danmark,Island,Uzbekistan osv..
Och endå  tjafsar ni om ..
-Ja men Adam av Bremen skrev ju att hednatemplet i Uppsala var av guld.

Varför inte använda denna teknik till något vettigt?
Istället för att fortsätta söndertolka dom historiska runologernas teckningar att
-Nä men det är feltolkat..-Bureus hörde fel det finns inget Bergby i Orkesta.
(Och hur fan vet du eller forskarna det bara för att det inte finns nån karta
eller dokument  som dom måste titta på?)

Åk ut själv och titta,fota,ta fran din wacomplatta och rita av en runsten själv.
Det gör jag..Jag har ingen "utbildning" men jag fan rita bättre teckningar
än Martin Aschaneus.
Samt tänka lite längre.