onsdag 6 juli 2016

Lunda igen..Men andra sidan..


Jag har inspekterat skogsdungen på andra sidan kyrkan vid Lunda.
Det är enorma sk stensträngar som är unika i sitt slag här i Uppland.
Vilket man lugnt kan säga då dom går längst med hela åkerkanten
 en bit in in i skogen.
Vi snackar över 250 meter per sida nu..
Här kan ni läsa om det och här


Skogen var "märklig" snårig och lerig,samt bökad som fan av vildsvin.
Men jag brukar gå och tjoa så jag inte hamnar i en klunga.
Har gått på några rådjur ,en älg osv..Bäst att förvarna..


Jag följde "solstrålarna" så att säga, och efter den snåriga 
bökiga skogsdungen låg
en liten bergsknall..Den där sätteringen hittade jag inte.
Tänk nu på att detta är Lunda, Upplands största forna plats efter Sigtuna..


Om man utgår ifrån att folk har bott här i tusentals år
samt att man är lite "uppmärksam" så märker 
man efter några 50-70 tals forn,boplats,gravfält ställen
att stenarna inte ligger huller om buller utan ganska lika  på
ställerna..Samt tänk även att det har varit sjäfartsleder
 = vattennivån högre = åkrarna sjöar..
.Då blir det även mycket mera logiskt..


Det här med jättegriffter och stenkummlar är oerhört 
intressant men det står tyvärr inte i dagens
historierapporter,där är allt bara magiskt.
Så jag läser gamla fornvännen,antikvariatiska
tidskrifter,Upplands fornminnesförening osv..
Från början..Skriver ner alla stensättningar,gravfält,
vilka som varit där osv..


Kan man säga att detta är ett sk "flyttblock" med skålgropar?
Jag har lagt i kulor så du ska se vad jag menar..


Från ovanstående bilden är det ca 15 meter till denna sten..
Den var så utmärkande...Jag ska visa er vad jag menar..


Tydligare än så här kan det knappast bli.
Så mej kan ni inte komma och snacka rappakalja med
det finns absolut ingenting av dagens historia om det Nordiska
riket som stämmer.Det är era kungar som snott gamla kungars monument
tex Vasa,ett riktigt praktexempel.Jag kan sätta min hatt på att skurken
var tysk..Seriöst



Det här är galet..
Inte fan har man lagt stenarna så här för att det ska vara
 "fångstgropar" eller
beteshagar..idioter


Det här är längst med bilvägen till Lunda ifrån Markim.
Mina bautastenar ligger några 100 meter bakom bilden,
till vänster om bilden har vi Lunda kyrka,
den här stensträngen är faktiskt på 2 sidor men den 
ena syns knappt längre.
Sen fortsätter den längst med hela skogsdungen upp..
Bakom skogsdungen ligger Lunda livs
Och sen har vi Vidbo några åkrar härifrån..

Nu ska jag rita kartor över stället..