torsdag 21 juli 2016

Skogsruds tekniklära


Art Rage på Ipaden är fantastiskt program.
Jag brukar variera mellan det och PS..


När jag började med detta så ritade jag i alla prickar och
synliga streck först, men ser jag nåt "djur" eller ett
 "vildsvin" tex så ritar jag i det direkt,men jag brukar även 
vrida och vända på stenen för att 
lättare kunna se vilken sida den är gjord ifrån.
Och dom flesta runstenarna som är av förkristlig typ brukar oftast
vara upp och ner..Jag vet förstår ni..Men det har tagit mig 2 år,,
Sen är jag nogrann..


(Aha det var det här Bureus menade)

Och för att inte falla in i dom historiska
runologiska ornamentik och tolkningsförsök så 
gör jag tvärt om.Samt funderar även  på i vilket jävla
syfte han som knackade in den här från början
hade,vilket visserligen är omöjligt att veta då
stenarna oftast är förstörda,övermålade med falurödfärg,
och satta på fel ställen ..
Sen utgår jag även ifrån att varenda runsten ser ut 
ungefär så här.
Då blir det även  mera logiskt ..