onsdag 13 juli 2016

Björkby-Kyrkviken Vallentuna


Jag var här häromdagen..Igen..
Betar av alla blåa fornfyndsflaggor från RAÄ kan man säga..


Vallentuna vägen ligger på högersidan..
Skogsdungen rakt fram är en sk "bortschacktat" bopplats från 
stenåldern bla.. Det är en gammal hästgård här varpå dom var så himla
 snälla och stängde av elstängslet så jag kunde
gå över och in dungen för att "inspektera" stenar..


Det tillhör idag ett mindre naturreservat som sträcker sig till Kvarnbadet,
trevlig promenadstig..Men jag "zick zackar" såklart runt.


Det här är ett kommande "fenomen" jag lagt märke till
på dom sk gamla gravfälten och boplatser av "äldre" datering.
Solen går ner åt höger på bilden..
Det är dom "3 kullarna" jag menar..


Ovanstående bild ligger från dessa 3 stenar
åt vänster ca 5 meter in ..
Dom här stenarna har fångat mitt vänsteröga då dom är
mycket ..ska vi säga.."välknackade"..
-Jo men det är kommmmmmuuuuuunnnnneeeeennn som placerat dom
där till fridfulla naturskådare..
-Visst vi säger så..


Vad har vi runtomkring då??
Få se...
Vallentuna sjön rakt över,åt vänster om bilden
ligger vårfröjdens backsippor äng..
Och bakom bilden har vi stora stenar i fårhagen och sedan
 bilvägen nedanför..
Vallentuna kyrka ca 1 km härifrån..


Vy sedd ifrån åkerkanten med Vallentuna sjön bakom
bilden..solen går ner från vänster av bilden och månen ligger rakt upp..
klockan ca 2000 när jag var här..




Coolt..Jag vet vad detta är..
Om du vill veta så ska du få en bild av mig att "rita på"..


Jag har ändrat ljusättningen så du lättare ska hitta linjerna..
Börja med dom mörka sen kommer det atomatiskt..
Resten alltså..