fredag 15 juli 2016

Strängnäs Domkyrka


Strängnäsbygden är en del av Mälardalens fornminnesrika kulturområde
där bla,gravfält ger vid handen, att trakten varit befolkad redan under 
yngre järnålder
(tror du dom bodde i grottor och hyddor då?)..
I RAÄ utgivearkeologisk studie heter det bla:
"Den omgivande järnåldersbebyggelsen kring strängnäs med ett
 tättbefolkat,välorganiserat jordbrukslandskap har tillsammans med 
utmärkta kommunikationer skapat goda förutsättningar för 
en centralortsbildnig redan under vikingatiden"

Ur boken Strängnäs Domkyrka genom seklen


Jag tippar på att detta hör till den "äldre delen"..






Det här järngallret har jag ritat av allt på..
Så det var kul att se det annat än i en bok.



Biskop Rogges tofflor
Liturgiska (tofflor)
som användes av Biskop Rogge när han 
förättade mässan i sin katedral (skurk)
Altarskorna kan vara ännu äldre än från Rogges tid men i folkmun
kallas dom Rogges tofflor..


När jag såg den här..Då vart jag glad..
Jag ser ett samband med dessa  gamla "beslag"
och den undre delen av en del dopfunt här i Uppland..


Klart jag inte glömde..
Det borde höra till allmänbildningen att läsa
Johan Peringskiölds Uppland monumenta..
Respekt och all heder till honom och hans fantastiska verk..


Det fanns mycket stenar av intresse..
En del gick igång på mer än andra..så att säga..
Det här var en av dom..
(jag fotade alla gravstenar inklusive dom som inte var knackade)


Det var när jag stod vid Gyllenhielms gravkor och svor då 
jag inte kunde fota vapensköldarna pga stängslet..som jag såg detta..
Angående den ena sidans försvunna järngrind..
Inte så svårt att lista ut..
Men om man inte tittar så..


Klart jag inte glömde den här..
Sten Stures d.ä gravmonument




När m bränner upp allt inomhus så finns det inte så mycket kvar eller hur?
Men om du tittar lite nogranare så kan man se att denna fästning bestått i flera
våningar..


som här tex..



Så Strängnäs sk domkyrka har ursprungligen varit en 
"medeltida" fästning innan den kristna missioneringens trupper
tog den...Och allt annat..