söndag 24 juli 2016

Etnografiska museumet Stockholm


Jo jag var på Etnografiska ute på Djurgården idag ..igen..
Det här är så dumt..


Jag har faktiskt donerat en riktig Voodolåda från Kongo till
Etnografiska..Tyckte att den borde tillhöra den här lilla montern,
men fick höra då jag frågade efter den att så inte var fallet.
(Ska visa den för er då jag fotade av allt innan jag gav det till 
Etnogfrafiska, Jag fick ett tackbrev 1 år senare av min lilla donation,
det visade sig ha tillhört en missionär som var i Kongo i början av 1900 talet 
och hade samlat på sig en hel del "mystiska" rituella föremål".
Jag köpte lådan på en loppis ,fick den för 30 spänn
,tänkte ha den till värpbås i hönshuset tills jag öppnade den och fick se innehållet)


Vad fan är detta för mystisk,shamaniskt och hedniskt då?
Jag ser ett jäkla välarbetat hantverk som måste tagit en jäkla tid att göra..
Har en mapp på Pinterest med mina bilder från olika museum för
er som vill se mera..


Jag har ryckt i varenda låda idag och "inspekterat"..
Det här var ett liten intressant föremål i en av lådorna.. 


Allt har fotats..
seriöst alltså..rubbet..


Vet ni hur små dom här benföremålen är?
Vi snackar några centimeter.
Dom fascinerar mig då jag gillar att räkna prickar.


Jag håller faktiskt på att tillverka några sånna här själv i 
ett litet expriment jag ska utföra med mina skålgropar bla..



Jag hatar dessa idiotiska skyltar..


Man har alltså snidat en sån här för att  sedan låta den
brännas?
Titta på detta fantastiska hantverk och tänk sedan själv lite.
Skulle du sitta och snida en sån här för att sedan bränna upp den?
Hur lång tid tror du det har tagit att göra en sån här?
suck