fredag 8 juli 2016

Futhark

Runorna och runstenarna i Uppland är helt åt helvete feltolkade.
Jag har spenderat dom senaste 2 åren med att inte bara titta på bilder
och läsa i Upplands Runinskrifter,utan åkt runt för att se på stenarna själv.

Jag har även gått så långt att jag ritat av varenda sten, vilket folk för övrigt
anser vara korkat och dumt då det finns teckningar från 1600 talet att
"studera" , samt den klassiska svarskommentaren jag får
-Har du ingen kamera? det är ju bara att ta ett foto..

Kameran är oerhört bra då jag kan fota 1000 tals bilder..
Men det jag även kan göra är att rita av runstenarna på mm..
Och det behöver du inte vara "konstnär" idag för.
Samt den teknik jag kommit på för att visa folk vad jag menar med
feltolkning är att jag skalar av runstenarna..
Sten,runor,ornamentik,alltihopa,och sedan dom rätta linjerna..


Det här är ett klassiskt "medeltida vikingafynd",
Då hela Uppland består i dessa enorma högar,geometriska stensättningar och
dessa enorma treuddar så anser jag att dessa "fynd" i form av 
"sköldbucklor" och triangeln har något med detta att göra.
(Jag har gått igenom alla "fynd" i hela Norden..seriöst)

Om våra forna förfäder varit så skickliga i alla dessa "försvunna" hantverk
 borde dom fan kunnat "rista" och "knacka"  lite mer avancerat än falurödfärgens
förstörelse av oförstånd..