onsdag 27 juli 2016

Birka



Det sysstematiska utrotningskrig som den kristna kyrkan med ödesdiger framgång
fört mot den andliga eliten inom Europas folk,står i närmaste samband med
kristendomens teoretiska uppskattning av vetenskapen..
Och om man som de kristna tror sig äga en helig bok,som innehåller all 
visdom,så är  varje vidare forskning icke blott överflödig,utan även hädisk..


(Runstensfragment på Birka museum)

1873 hittades några runstensfragment i en stenmur i Björkby by.
Ett par år senare hittades två fragment till,och under 1990 talet
framkom ytterligare två bitar.
När det senaste fragmentet hittades 2012 väcktes iden om att försöka
 undersöka om d e olika delarna passade ihop.
Fram tills dess hade man trott att delarna åtminstonde tillhörde 3 olika runstenar.
Alla fragmenten är av röd sandsten men har olika form och skikt.
Det blev ett svårt pussel som krävde många timmars tänkande och tunga luft..
(Dom har väl aldrig hört talas om Photoshop..??)
Med hjälp av ornamentiken kunde de olika delarna passas ihop.
Till en enda stor runsten..






På vägen upp till "ansgars" kors så ligger detta enorma sk gravfält .
Min käre mor fick gå guidvisningen medans jag dök in i buskarna 
och sprang runt.


Vad skiljer sig en bautasten ifrån en runsten?
Bautastenarna ligger ju i anknytning till dom gamla gravfälten
och är en aning stora.Antagligen därför dom fått stått kvar.
Så varför skulle inte dom vara "Knackade" eller dekorerade?



Fortforande samma sten,jag har nämligen gått runt och fotat den 
ifrån alla håll.
Och det som ni inte fattar är att det är ett annat språk.
Jag har aldrig varit mer övertygad än när jag var på Birka idag,
att jag har rätt i detta..


Det här fick mig att må illa.
Man har satt upp ett jäkla kors till Ansgarns ära som kom hit och
kristnade Birka.
Stackars alla dessa människor som bott här,s
om såg alla skeppen komma in
från alla håll mot ön,och sedan plundrade och brännde upp staden..
-ursäkta dom brände endast upp borgen sa en museiguide till mig.
Fy fan..


Att den kristna kyrkan brakt om livet över 10 miljoner människor,vilkas brott
bestått i avvikelser från den rena kyrkoläran,är ju i och för sig ett faktum s
om stämmer till eftertanke,men som dock kommer i den rätta belysningen
 ,när man erfar de stridsmetoder som den kristna kyrkan använt mot sina 
motståndare.

Voltaire ger i sin skrift Direu et les hommes (gud och människorna)
en utförlig beräkning ,enligt vilken 10 miljoner människor som fallit offer
 för den kristna
kyrkoläran ,dock har han överallt reducerat talen starkt,till stundom hälften 
för att icke bli beskylld för att överdriva

(Ur boken Kristendomen av B.Lidforss)