måndag 18 juli 2016

Äretuna..igen


Tog en vända förbi Äretuna oxå när jag ändå var i Uppsala..
Det var en sak jag kom på .


När jag läser något "nytt" som fångat mitt intresse så 
åker jag alltid tillbaka till stället,samt att se det en andra gång
kompenserar upp med det man missat första gången man var på stället.




Det var bakom denna bogårdsmur där det ligger stora stenar ,
samt längre bort har vi en kulle med en bergsknall..
"just saying"..Det ser likadant ut överallt i Uppland..


Stiglucka kallas detta då..
Kolla in låsanordningarna på dessa..
(Typ den i Össeby Garn tex..)
Om vi återigen backar tillbaka några 1000 år,
typ 3000 år då..
Så kan man ganska lätt tänka sig att denna "kyrka" var byggd i ett 
annat syftesamt bebodd av dom som byggde den,eftersom det går att se idag 
utan lasermätningar, och en smula sunt förnuft..


Sen så ser ni det lilla hållet där uppe,typ som om det suttit en fet regel ,
som kanske gått mot kyrkans ena kantsida,då det oftast skrivs i dom
gamla rapporterna ...(jo jag har läst en del)
Som en liten mindre fästning ?..Känns ganska logiskt
efter några 60 kyrkobesök i Uppland..


Sen börjar man att se saker och ting med nya ögon.
Detaljer,sådant som inte passar in i den
kristerliga trons byggnadskonst..

Men då allt idag tolkas efter kristendomen,
Ur boken Antikviteter från när och fjärran tex..
Nyckel till Kyrkans Symboler

Orm: symboliserar djävulen och frestaren,ensam eller tillsammans
 med en duva kan den representera klokheten.
Prudentia (klockheten) har den som attribut tillsammans med en spegel.
Ormen kan vara attribut för aposteln Johannes hos vilken den ses komma
krypande ur en kalk som han håller.
Vidare kan den illustrera "kopparormen" se även lindorm.

Månen: symbol för mörkrets makter och djävulen.
Kan på  kristna framställningar representera
synagogan.Månen kan även betyda människans contra Gud (Solen)
Beslöjad hörd den till Jesu lidandesymboler
Som himladrottning ses Jungfru Maria stående på månskäran..

Ska jag fortsätta??
Allt idag tolkas efter kristendomen..
Vädur:Symbol för kristi ställföreträdare och lidande 
("inte stjärntecknet väduren alltså")
Vildsvin: symboliserar djävulen och de onda makterna
Drake: symboliserar djävulen och det onda,framställs som 
ett krokodil eller varanliknande vidunder.


Det här har pågått för jäkla länge nu..
Det är dags att ta tillbaka vårat arv från dom som var här
före kristendomen,dom som byggde landet,dom som
inte ristade fel,eller högg fel,eller skrev nonsenskrifter på stenarna.

Följ mig 
och jag ska visa dig
och du kommer förstå


-Så vad fan ser hon då??
-Jag ser ingenting annat än det jag fyller i..
Med hjälp av dagens teknik och sunt jäkla förnuft och
ett "menvafaaaaaaan" fokus..
Men den här var så tydlig trots mossan så
jag tippar på att detta ska förställa en gubbe som
sitter på en "oxe" ?häst,tjur? i ett virrvarv av ornamentaliska
mönster..
Vi ska se vad som händer efter 5 timmars "rita på bilden.." teknik

Jag skulle inte fortsatt med detta om jag inte hade fått fram något.
Vilket jag får, men jag har däremot ingen aning vad tills jag tar 
bort bilden, men det är samma återkommande tema,
Vildsvinet,Oxen med tecknen i käften,
dom fyra djuren som biter i något,
han som rider på något och
han med den lilla gubben..