lördag 16 juli 2016

Lindholmen...som vanligt..


Vart ett tag sedan jag var här..
En del ställen undviker jag ibland då jag blir så frustrerad
och förbannad att jag inte kan komma på vad det är,när det är så
tydligt och väl utformat..


Vad fyller den här för funktion på Gustav Vasas minnesten??
Rent ornamentaliskt??
Nån som räknat dessa "kullar"?
Knappast, därför ingen ens har tänkt på dom eller utgått ifrån
att denna sten stått här före man eldade den och knackade in
Gustav Vasas namn och ära på den..
Men det är på andra sidan..


En stor sten alltså..
Jag är ca 160 lång..


Ena sidan..
Här kan du räkna kullarna..
Jag letar sånna här stenar på kyrkogårdarna när jag åker runt,
och har hitills hittat ca 6 st av liknande form..


Andra sidan..
Vallentuna sjön ligger efter träden..


Nu gick jag in i skogsdungen som stupar rakt ner mot träsket varpå
det klarnade upp lite..


Sen kom jag på en sak varpå jag gick längst ner på andra sidan oxå,
här har det ju varit gamla boplatser från stenåldern säger dom..
Andra sidan bergsknallen går diket och sedan ett stort träsk..


Den här bilden vart oerhört dålig då jag stod och vinglade med 
ena benet på berget och andra i ett träd varpå det hela höll på att gå riktigt illa.
Men den här sidan består i en jäkla massa utknackade trekanter samt
högst upp var det "välknackat" av "okänt" ursprung..
Får ta med en stege nästa gång..


Jag utgår att dom som byggt detta även har använt sig av murbruk
och tegel,då tegelskärvor ligger överallt,
på ena sidan kan man även se hur dom lagt murbruk på
och sedan tegel på stenen..osv..
Sen utgår jag även ifrån att detta ställe är några 1000 år äldre än 
eran kära Gustav Vasa..