lördag 13 augusti 2016

Voxtorp kyrka ,Småland


Voxtorps dopfunt.
Jorå den har med inspekterats.
Den här är inte kristen någonstans annat än det som knackats sönder.
Därav har dom varit lata och det är där jag kommer in..


-Jaha vad fan snackar hon om nu då?
Jo dessa sk dopfunt som inte är sönderknackade innehåller
det som jag kallar" Nordiska ornament före kristendomen".
Dom som knackade dessa innan ni knackade sönder dom.
Jag har kollat in alla sk "dopfunt " som finns att beskåda på nätet
och Kungliga biblioteket..typ..


Sen när man är på stället och kollar runt så brukar det iallafall för mig
"klarna" upp..Sen kommer kistan härifrån,den har jag ritat av beslagen på
så det var kul att se kistans ursprungliga plats.

Kolla in detaljerna på denna..
Vilken apostel är detta då?
"Johannes,eller nej ska vi säga Josef som blir uppäten av valen??
Ja det gör vi..det passar väl??"
Eller ska vi säga det är Ooooooodddddeeeeeeen....
För det är det enda f"örnordiska" som vi idag vet.
Och svar på er fråga så har jag läst allt om "nordisk mytologi" och eddan osv..



Den här tavlan vart en aning intressant,den var stor som fan oxå..


Tavlan anses vara målad runt 1600.
Sägnen om Herve Ulf herren på Ed,som på en julnatt i sin ritt till
kyrkan naturligtvis ,vart annars,kom i strid med trollen och lyckades ta ett 
horn ifrån dem,och förföljd av det uppretade följet från berget oskadd tog sig
ner till kyrkan,anses ha ett visst verklighetsinslag..(Vilket då)
Den äldsta bevarade berättelsen om detta märkliga äventyr
är i en likpredikan (vad annars) som biskop Petrus Jonas år 1620 höll över
fru Anna Trolle
(I Trollevapnet  ingår det huvudlösa Trollet  första gången 1402)