tisdag 23 augusti 2016

Fornborg Husby-Ärlingshundra 128:1


Jo jag har varit här oxå..
Det var en liten promenad att komma hit.
Men det var det värt..


Man åker förbi Steninge slott och sedan står en skylt om att det är 
ett naturreservat ,bara att följa stigen...typ 7 minuters promenad i rask takt..


Här alltså..
På andra sidan åkern ligger ytterligare en "Borg"  men det gick en massa kossor där.


Det var en oerhört brant backe upp till toppen..
Jag fick klättra på bra,fick en fästing på mig oxå då
det var sk "tätt och snårig vegetation".


Jag klättrade några meter upp till denna "platå" här var det enorma 
grävlingshål med en massa sand uppslängt.
Så om du ska hit ta den andra vägen ,denna var mycket otrevlig.
Denna klippvägg på bilden var hög som fan typ 6-7 m..



Fornborgar i Uppland av Gunnar Gihl kan jag verkligen rekommendera.
Fantastisk utsikt var det iallafall..