onsdag 24 augusti 2016

Gamla Uppsala kyrka


Missionen i Uppland har icke utgått och fortsatt ifrån en och samma
utgångspunkt perioden igenom,
och vägen från de första missionsstationen till ärkebiskopsätet
har varit lång och haft flera avbrott.
Trehundra år ligga mellan begynnelsen och palliet.
Början var Birka på 800 talet.
Då Birka brändes ner till grunden på 900 talet.
På 1000 talet fanns en tysk biskop i Sigtuna och en engelsk hos
 konung Edmund Gamle,och den
engelske biskopen lät framför sig bära ett ärkebiskopskors och erkände ej Bremen.
Han dog i Evy.
Sigtuna är den enda Uppländska biskopsstad som nämnes
i förteckningen över de svenska biskopstäderna omkring 1120..
"Sictunensis" kallas ännu 1334 biskop Henrik som stupar vid Fotevik.
Tiden för förflyttningen till (Gamla) Uppsala och fram till 1164 är dold för oss.
Uppsala segrade 1164.Gamla Uppsala visade sig vara olämpligt och slutligen valdes
Östra Aros - (Nya) Uppsala som Upplands riktningsgivande Kristna Centrum..

(Ur min favoritbok Liber Ecclesiae Vallentunensis)

MIN TUR


Då stenarna ligger så utomordentligt välplacerat,
så fattade jag pennan  då jag insåg att våra forna förfäder som
byggt detta "tempel" gjorde det långt innan kristendomen kom in 
och segrade över oss stackars Nordbor.
Det som ni inte ser eller förstår är att dom kyrkorna som inte är överappade
alltså vitputsade har byggts upp liknande som Gamla Uppsala kyrka.
Man har byggt det i..håll i er nu..stenmosaik..
Och hur tror du jag kommit fram till det??
Avritningen av denna sida har jag hållit på med i ca 4 månader till och från.


Lager 1 består i att rita av alla mörka stenar.
Sen så är det bara att fortsätta..
Därav så åker jag runt till alla "historiska" platser och kyrkor i hela Uppland
för att se och lära mig.För ni har nämligen slarvat.
 Ska vi ta ett helgon på det då??
Okej..

Vi tar väl Erik då..Passande inte sant..

Konciliet i Arboga 1474 bestämde att S:T Erik, Birgitta 
och Sigfrid skulle få helgondagar över hela landet som nationella
 högtidsdagar och kyrkliga fester av högsta dignitet.
Men Erik är den första och enda som är direkt knuten till rikshelgedomen i Uppsala.
Omkring 1150 blev Erik Jedvarsson kung  i Sverige.
Den första Erikslegenden antas ha tillkommit vid 1160 men det
finns inga källor på det.
Däremot finns legenden om Erik i Uppsalabrevariet som dataras till omkring 1270.
Korståget till Finland berättar legenden att han gråtande föll på knä när han vunnit seger.

Lite "mirakel" berättelser som kyrkan spetsat på flitigt naturligtvis.
Bonden Olof från Husby-Ärlingshundra som i ett anfall av sinnesförvirring 
hade tillfogat sig dödliga sår med en kniv.När sonen med många heliga löften
 ropade till st Erik om hjälp öppenbarade sig för den döde en ståtlig kung
 med mantel och krona.Han rörde vid såren gjorde korstecknet och sade
: Min son förtrösta på Herren kom ihåg det löfte som dessa har gjort för mig 
och besök mig när du blivit frisk: 
Bonden tillfrisknade besökte helgonets reliker och vittnade om hans mirakel..

RAPPAKALJA KRISTENDOMLIGT RAPPAKALJA
Så här är det i hela våran Nordiska Historia..
Det är bara tjafs om biskopar ,präster och kristendomens härjande.
Hallå??
När dom öppnade Eriks relikskrin och skulle undersöka skelettdelarna visade sig
lårben och skenben hugg efter skarpslipade vapen.
En halskota hade utsatts för ett kraftigt svärsdhugg.
Och slutligen så bekräftade givetvis Påven Johannes Paulus den 2dra att det var
rätt.IDIOTER.

 Börjad avritning av varenda sten i Uppsala G:la kyrka..
Så mej kan ni tyvärr inte lura med erat satans hokus pokus.
Stenarna står ju där.För du kan väl inte på allvar tro att detta 
är byggt vid kristendomens seger ??
MAN TAGER VAD MAN HAVER.
Och för att det inte ska bli något tjafs så ritar jag av det i olika lager
puts,sten,ornament,ombyggnad,jag kan mäta stenarna om ni vill oxå?
vad för sten det är..Eller hur vill ni ha det??
Bara att säga till..



.